RECENZE: Jak se Gott pokoušel odradit neodbytnou fanynku

Právo, Eva Zajíčková

Silvestr zaklepal na dveře už v neděli a s ním i Karel Gott a Karel Šíp, kteří k jeho televizním oslavám patří už desetiletí. Jejich doménou byla sice vždy estráda, ale tentokrát se objevili na ČT 1 v úvodním povídkovém filmu Škoda lásky ze stejnojmenného cyklu.

Z komedie Škoda lásky

Komedii napsali a natočili tvůrci Pelíšků a Pupenda – Petr Šabach, Petr Jarchovský a režisér Jan Hřebejk – a vychází ze skutečných trablů populárního zpěváka, kterého obklopují davy fanynek, přičemž některé jsou svým idolem přímo posedlé. Jako třeba Němka Hannelore, která slídila i kolem jeho vily na Bertramce. Zatímco její pronásledování omezil až soud, komedie rozvíjí nápad, jak se jedné takové stárnoucí zamilované „dívky“ snaží zpěvák zbavit sám, jen s pomocí přítele Karla Šípa, a jak o totéž, ale po svém, zároveň usilují její příbuzní.

Gott je coby herec jako obvykle nesvůj, ale až tolik to nevadí, protože jeho nejistota se tentokrát částečně rozplyne v roli, tj. v rozpacích člověka, který je i v téhle zapeklité situaci stále na očích a jemuž se navíc příčí vlezlé babě jednoduše vynadat, nebo ji nedejbože vyhnat ze zahrady s proutkem v ruce. A to i ze soucitu, protože tahle na první pohled prostší osůbka budí lítost a taky „má hodnou sestru a ta mě vždy prosí, abych nevolal policii“.

Proti nesměle komediálnímu mužskému duu Gott – Šíp, které v neúspěšné snaze neodbytnou fanynku odradit stále přitvrzuje, postupně vyrůstá suverénní ženská dvojice. Tvoří ji televiznímu publiku téměř neznámá herečka Zora Valchařová-Poulová (členka Klicperova divadla, hrála ve filmu Nuda v Brně) a Eva Holubová coby její rázná sestra, která se rozhodne udělat tomu bláznění po nedostupném ideálu konec a dostrkat ji naopak do náruče muže dosažitelného. Načež do hry vstoupí galantní, leč nikoli jemně elegantní, obrovský autobusák (Petr Píša, kterého objevil Miloš Forman pro Dobře placenou procházku v Národním divadle).

Hřebejk se svým týmem zkrátka základní hříčku postavenou na slavném zpěvákovi, ale naprostém neherci, zručně obestavěl tím, co umí nejlíp: podivnými existencemi, které bezděčně vytvářejí trapné situace jednu za druhou, a ty obratně rozvinul až k absurdnímu hudebnímu finále. Komedie určitě nebaví míň než letos zatím nejúspěšnější komediální premiéra, vcelku svěží režijní debut Vojty Kotka s Tatianou Vilhelmovou a Vojtou Dykem z letošního cyklu Nevinné lži.

Celkové hodnocení: 75 %