Mezi osobnostmi, které budou stížnost posuzovat, je prorektor UK Michal Šobr, předsedkyně Etické komise Syndikátu novinářů Barbora Osvaldová, sociolog Jaromír Volek, zahraniční zpravodajové Rob Cameron z BBC a Dana Schmidt z dánského deníku Politiken, uvedl Dvořák.

"Sejdou se mimo Českou televizi a do jejich rozhodování by neměl zasahovat žádný zaměstnanec ČT," dodal šéf veřejnoprávní instituce. Pro své rozhodování si prý mohou vyžádat jakékoliv dokumenty. O jejich stanovisku chce Dvořák radu zpravit na prosincovém zasedání.

Řada radních na středečním zasedání uvedla, že vybraná jména jsou pro ně zárukou nezávislého posouzení situace. Proti proceduře výběru se postavil například radní Radek Mezulánik, který prý očekával, že jména vzniknou po vzájemné konzultaci s autory stížnosti a celou věc považuje za selhání managementu.

Údajné protežování prezidenta

Celkem 23 redaktorů v říjnu podepsalo dopis, v němž Radu ČT upozornili na údajné ovlivňování zpravodajství šéfredaktorem Petrem Mrzenou. Podle zveřejněného dokumentu prý zasahoval do zpravodajství televize ve prospěch prezidenta Miloše Zemana i jeho spřízněné strany SPOZ. Zpochybňování nestrannosti ve svém pozdějším prohlášení Radě ČT důrazně odmítl ředitel zpravodajství ČT Zdeněk Šámal.

Na kritiku reagovalo vlastním prohlášením dalších 61 redaktorů, kteří naopak vedení zpravodajství televize vyjádřili podporu. Část z nich poté podpořila i samotného Šámala, aby zabránila jeho případnému odvolání.

Radní ČT na minulém zasedání Dvořáka požádali, aby stížnost nechal prošetřit. Šéf veřejnoprávní instituce uvedl, že vytvoří nezávislou skupinu složenou ze zástupců médií, akademické sféry a mediálních odborníků. Zároveň zadal vnitřní audit a zapojit chce i etický panel.

Na funkci zástupce šéfredaktora v listopadu rezignoval člen Nezávislé odborové organizace a signatář výzvy Adam Komers, který dál ale zůstává vedoucím redaktorem regionálního zpravodajství ČT a zodpovídá za řízení regionálních redakcí. Ve své rezignaci se mimo jiné pozastavil nad tím, že v novinách vyšly dva články, které ovlivňování zpravodajství v České televizi odmítají a které podle něj do novin doručila PR agentura. [celá zpráva]