Hlavní obsah

Philip Glass zhypnotizoval ostravský Gong

Právo, Aleš Honus

Nadšeným aplausem vstoje a jásotem publika vyvrcholil krátce před sobotní půlnocí koncert jednoho z nejvýznamnějších skladatelů soudobé hudby Philipa Glasse ve vítkovické hale Gong.

Foto: PRÁVO – Aleš Honus

Philip Glass se svým The Philip Glass Ensemble.

Článek

Šestasedmdesátiletá ikona amerického minimalismu se tak spolu se svým komorním ansámblem postarala o mimořádně velkolepý prolog letošního bienále soudobé a experimentální hudby Ostravské dny.

Ostrava byla jednou z pouhých tří Glassových evropských zastávek – do moravskoslezské metropole přicestoval z Edinburghu a nyní pobývá v Helsinkách. Festival Ostravské dny, který vznikl z iniciativy Čechoameričana a dalšího významného skladatele Petra Kotíka, je jediným v Evropě, jehož dramaturgie si troufla na Glassův uhrančivý a extrémně náročný majstrštyk Music in 12 Parts (Hudba ve 12 částech).

Skladba z poloviny sedmdesátých let, jejíž notový záznam není veřejně dostupný a kterou dosud nikdo kromě Glassova ansámblu nehrál, je vrcholným dílem Glassova minimalistického období.

Ostravský koncert byl ojedinělou příležitostí slyšet tuto skladbu naživo, a tak není divu, že se do Vítkovic sjelo publikum nejen z tuzemska, ale i z blízkého zahraničí.

Poněvadž nejde o hudbu pro nezasvěcené masy, nebylo zcela vyprodáno. Industriální hala v sousedství vysokých pecí, která skladbě posloužila jako optimální kulisa, byla i tak slušně zaplněná publikem, které se nechalo se zatajeným dechem unášet vlnami monotónních, neustále se opakujících motivů Glassova rozsáhlého opusu, jenž má včetně tří přestávek více než pět hodin.

Bienále Ostravské dny se koná v moravskoslezské metropoli už posedmé. Třítýdenní akce má dvě části – vzdělávací institut, kterého se účastní 35 vybraných mladých skladatelů z celého světa a řada významných lektorů, a také festival pro veřejnost, jenž nabízí stěžejní skladby druhé poloviny dvacátého století i skladby vzniklé ve třetím miléniu včetně světových premiér.

Festival nabídne špičku tzv. nové hudby

Součástí festivalu Ostravské dny bude v pátek 23. srpna další rozsáhlá, téměř šestihodinová skladba Many Many Women, jejímž autorem je již zmíněný skladatel Petr Kotík.

Hlavní programový blok Ostravských dnů bude ale zahájen až v neděli 25. srpna koncertem Janáčkovy filharmonie, která provede skladby Kaiji Saariaho, Caroly Bauckholtové nebo Christiana Wolffa.

I letos se mohou návštěvníci těšit na koncerty mezinárodního komorního orchestru Ostravská banda, který vznikl v roce 2005 právě pro potřeby festivalu a za krátkou dobu své existence si stačil vydobýt mezinárodní věhlas. Festival nabídne také sólové skladby i večer kvartetních těles.

Čtvrteční koncert (29. srpna) v kostele sv. Václava nabídne velmi náročné provedení Kalitzkeho skladby Schubert Traum nebo Feldmanovy Rothko Chapel, dále práce mladých skladatelů zejména pro sbor. Stěžejní party zazpívají zpěváci z New Yorku.

Závěr festivalu bude v sobotu 31. srpna patřit na Janáčkově konzervatoři Ostrava komorním novinkám mladých skladatelů – rezidentů Ostravských dnů, a večerní finále v domě kultury pak provedení skladeb Helmutha Oehringa a Edgara Varese nebo opět mladé skladatelské generaci (světovým premiérám Lucie Vítkové nebo Alexe Minceka).

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám