Hlavní obsah

Pěvecký sbor Chanticleer předvedl muzikantskou preciznost a radost

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jediný koncert věnoval Praze americký sbor Chanticleer na svém evropském turné. Těleso, jímž prošlo od roku 1978 více než sto pěvců, tvoří dvanáct mužů, jejichž hlasy obsáhnou rozsah od vysokého sopránu po profundní bas, a mohou tak zpívat velmi široký repertoár.

Foto: Archiv , Právo

Chanticleer vystoupili v Praze v rámci svého evropského turné.

Článek

V Rudolfinu předvedli program nazvaný In Time Of / Za časů, který byl průřezem jejich repertoáru od renesanční polyfonie po současnost. Ve skladbách Gibbonse, Dufaye, Jannequina či Palestriny nabídli technickou preciznost, dokonalé ladění a barevnou provázanost svých hlasů, schopnost plného i kultivovaně komorního zvuku.

Sugestivní iluze ptačího zpěvu a hudební poezie

Vrcholným zážitkem byla ale interpretace soudobých skladeb, v nichž naplno vynikla pěvecká suverenita a muzikalita Chanticleeru, to, co ze sólově znalých mužských hlasů tvoří těleso, jehož členové na sebe citlivě reagují, jsou v neustálém kontaktu, a to vzdor tomu, že se během zpěvu často pohybují a mění svá drobná komorní uskupení. V Jarních snech Chen Yi se rozprostřeli po celé ploše pódia a z tichého šepotu stvořili sugestivní iluzi ptačího zpěvu a hudební poezie.

Ve skladbě Za časů, kterou skladatel Steven Sametz upravil přímo pro potřeby Chanticleeru, dosáhl sbor dojmu velkého hlasového orchestru s bohatou výrazovou škálou. Vrcholem pro mne byla interpretace Agnus Dei Michaela McGlynna s využitím alikvotního zpěvu a s fantastickou dynamikou, kdy se dvanáctka mužských hlasů dokáže vytratit do naprostého pianissima bez ztráty zvukové barevnosti.

Velká muzikalita a radostné zaujetí

V Sirénách Masona Batese předvedl sbor rozkoš z nezvyklých souzvuků a hlasové vyrovnanosti. Předposlední blok skladeb Manuela Sáncheze Acosty a Moisese Simonse už byl z rodu „lehčího“ žánru, jemuž se sbor také věnuje, a volně přešel do výběru ze spirituálů a lidových písní, který zahájil Gershwinův Summertime zpívaný vysokým altem Corteze Mitchella za doprovodu ostatních a pokračující gospelem Sit down, Servant, který roztleskal sál, jenž poté bouřlivě aplaudoval pěvcům ve stoje.

Chanticleer zaujal nejen nezvyklým zvukem mužských hlasů včetně čistých a rovných sopránů a altů, ale především velkou muzikalitou a radostným zaujetím, s níž se zmocňují každé, prosté i nejnáročnější skladby.

V Praze vystoupí v lednu 2012

Bez dirigenta, s průzračnou intonací, maximálním nasazením, řízeni téměř neznatelnými pokyny zajišťujícími dokonalé frázování. Prostor Dvořákovy síně jim zvukově seděl daleko lépe než před dvěma lety jeviště Státní opery Praha a lze se už teď těšit, že Chanticleer Prahu opět brzy navštíví. V plánu to mají v lednu 2012.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám