Článek
Ostravskou inscenaci poznamenal neklidný zrod. Na její koncepci pracoval se svým výtvarným týmem Luděk Golat, který se ale režie vzdal, když se schylovalo k jeho odvolání z místa ředitele NDM. Pod jeho supervizí vznikly návrhy jednoduché scény i příjemně barevně stylizovaných kostýmů a lze se jen domýšlet, jak by výtvarnou nabídku Golat rozehrál do současného divadelně inspirativního tvaru.
Zaskakující režisér Ilja Racek ovšem nenabídl divákům o mnoho více než neustálé sbíhání a vybíhání schodů, odnášení a přinášení zbytečné lavičky a baletku, protismyslně tančící své sólo při Daliborově vzpomínání na „přítele Zdeňka“.
Herecké výkony svědčily o tom, že pěvci byli víceméně ponechání vlastnímu naturelu a umění. I proto připomínal král Vladislav Andrije Škurhana rozmáchlými gesty více cara Borise než uvážlivého muže souženého odpovědností vladaře. Po pěvecké stránce však Škurhan vybavil Vladislava bohatě znějícím basem a srozumitelným projevem.
Velkolepé rozloučení
Titulní roli ztvárnil italský tenorista Gianluca Zampieri. Jeho krásný, ve výškách pevný a suverénní hlas obsáhl jak hrdinské, tak i lyrické nároky postavy, kterou obdařil uvěřitelnou a nepředstíranou emocí. Zampieri se Daliborem loučil s ostravskou operou, odkud odchází na protest proti způsobu odvolání Golata. Lze jen doufat, že jeho herecky i pěvecky slibně vystavěnou postavu s příkladnou češtinou uslyšíme v jiných nastudováních.
V roli Milady debutovala v Litomyšli slovenská sopranistka Linda Ballová. Její hlas se zdál na dramatickou postavu poněkud útlý, ale její Milada je rozhodně velkým příslibem. V roli žalářníka Beneše sklidil zasloužený potlesk basista Bohdan Kurowski. Pochvalu zaslouží orchestr NDM pod taktovkou Olivera Dohnányiho, který hrál v nelehkých podmínkách vlhkostí prosycen „open air“ čistě a s muzikantským entuziasmem. Festivalové publikum přijalo Dalibora vlídně, uvidíme, jak si povede na scéně ostravského Divadla Antonína Dvořáka.
V roli Milady debutovala v Litomyšli slovenská sopranistka Linda Ballová. Její hlas se zdál na dramatickou postavu poněkud útlý, ale její Milada je rozhodně velkým příslibem. V roli žalářníka Beneše sklidil zasloužený potlesk basista Bohdan Kurowski. Pochvalu zaslouží orchestr NDM pod taktovkou Olivera Dohnányiho, který hrál v nelehkých podmínkách vlhkostí prosycen „open air“ čistě a s muzikantským entuziasmem. Festivalové publikum přijalo Dalibora vlídně, uvidíme, jak si povede na scéně ostravského Divadla Antonína Dvořáka.
V roli Milady debutovala v Litomyšli slovenská sopranistka Linda Ballová. Její hlas se zdál na dramatickou postavu poněkud útlý, ale její Milada je rozhodně velkým příslibem. V roli žalářníka Beneše sklidil zasloužený potlesk basista Bohdan Kurowski. Pochvalu zaslouží orchestr NDM pod taktovkou Olivera Dohnányiho, který hrál v nelehkých podmínkách vlhkostí prosycen „open air“ čistě a s muzikantským entuziasmem. Festivalové publikum přijalo Dalibora vlídně, uvidíme, jak si povede na scéně ostravského Divadla Antonína Dvořáka.Bedřich Smetana: Dalibor
Dirigent Oliver Dohnányi, režie Ilja Racek, scéna Jaroslav Malina. Premiéra 3. 7. na II. zámeckém nádvoří v rámci festivalu Smetanova Litomyšl.