Hlavní obsah

Počet krádeží starých felicií raketově vzrostl

Právo, Josef Koukal

Už to vypadalo, že čeští majitelé donedávna nejrozšířenějšího osobního vozu Škoda Felicia si mohou od zlodějů víceméně oddychnout. Loni se však jeho popularita vyšplhala opět prudce vzhůru. Felicie se kradou hlavně na náhradní díly.

Foto: Archiv, Novinky

Přední světlo felicie

Článek

„Tam se opravdu nepočítá s tím, že by někdo chtěl takové auto uvádět pod falešnou identitou znovu do provozu. Ale tím, jak určité modely stárnou, zvyšuje se poptávka po součástkách,“ vysvětlil nový trend mluvčí Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) Pavel Hanták.

Automobily značky Škoda se i díky svému rozšíření drží trvale na špičce nejkradenějších vozů v Česku. Loni však jejich počet v policejních statistikách vystřelil nečekaně vzhůru, na více než dvojnásobek.

Počet odcizených škodovek podle typu
Škoda Octavia45 %
Škoda Fabia26 %
Škoda Felicia23 %
Škoda Superb4 %
Škoda Roomster2 %

Zatímco v letech 2009 až 2011 zloději v tuzemsku odcizili ročně čtyři tisíce škodovek, loni dosáhl počet ukradených vozů této značky skoro osmi a půl tisíce. A jestliže předloni tvořily felicie jen osm procent z tohoto počtu, loni jich byla skoro čtvrtina (23 %).

„Nesouvisí to s konkrétním typem vozu. Až zastarají současné nové modely, budou na trhu s náhradními díly požadovány zase ony,“ podotkl Hanták.

Méně krádeží, ale větší škody

Obdobný nárůst počtu ukradených vozidel zaznamenala policie ještě u druhého nejfrekventovanějšího výrobce, Volkswagenu. Ze sedmi stovek ukradených vozů v roce 2011 na 2109 v roce 2012.

Přitom celkové počty ukradených aut v Česku pozvolna klesají. Z necelých 15 tisíc před čtyřmi lety zhruba na 11 tisíc v loňském roce.

Část českých zlodějských gangů se však podle poznatků protimafiánského útvaru přesunula v posledních letech do příhraničních regionů sousedních zemí. Nejčastěji kradou v blízkých regionech Německa a Rakouska. Podle Hantáka je zde stále i větší výběr luxusních vozů, které si gangy vytipovávají přímo na objednávku, a zboží pak zpravidla končí u zákazníků z bývalého východního bloku, na Ukrajině či v Rusku.

„Skupiny zlodějů pracují dlouhodobě, auto si vyhlédnou, nějakou dobu ho sledují, aby si vytvořili mapu jeho pohybu, jak dlouho je bez dozoru, jaké zabezpečení používá,“ popsal praktiky zlodějů Hanták.

Nejčastěji kradená auta podle značek
1. Škoda
2. Volkswagen
3. Ford
4. Peugeot
5. Renault
6. BMW
7. Audi
8. Mercedes
9. Opel
10. Fiat
11. Citroën

Zatímco celkový počet ukradených aut postupně klesá, způsobené škody se výrazně nemění. „Představují ročně zhruba dvě miliardy korun. Promítá se do nich právě obchod s luxusními auty,“ podotkl.

V počtu krádeží vede dlouhodobě hlavní město Praha, z krajů jsou nejrizikovější Ústecký, Liberecký, Středočeský a Moravskoslezský. Auta se ztrácejí nejčastěji na městských sídlištích, parkovištích před supermarkety či hotely, ale také například v rekreačních oblastech.

Foto: Policie ČR

Felicie, kterou mladík ujížděl.

Na náhradní díly je po krádeži demontováno 60 až 70 procent všech ukradených vozidel. Jen menšinu pachatelé legalizují pro další provoz například paděláním dokladů.

Zhruba 10 až 20 procent kradených aut vyvezou gangy do zahraničí, zpravidla na východ. Jde nejčastěji o luxusní vozy značek BMW, Audi nebo Porsche.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám