Hlavní obsah

Piráti lapení radarem na dálnici uniknou trestu častěji než ve městě

Právo, Josef Koukal

Milovníci rychlé jízdy mají na dálnicích větší šanci uniknout postihu než ti ve městech. Pokud je zaměří jen policejní radar a nejsou zastaveni přímo na místě, až 90 procent z nich vyvázne bez pokuty a ztráty bodů.

Foto: Michal Doležal, ČTK

Článek

Strážníci v obcích jsou se svými radary úspěšnější. Postihu se například v Praze vyhne jen slabá polovina změřených, ale nepřistižených řidičů.

Zatloukat nebo nezatloukat? Změřil-li vůz při rychlé jízdě radar na dálnici, pak se zjevně vyplatí první varianta. Tedy pokud auto přímo na místě policie nezastaví a řidiče nelegitimuje.

Podle ředitele dopravní policie Leoše Tržila se totiž drtivou většinu řidičů aut zaznamenaných automaty nepodaří ztotožnit. „Pokud jde o dálniční síť, tam to u těch pirátů dělá opravdu až devadesát procent,“ řekl Právu Tržil.

Majitelé aut se podle něj nejčastěji vymlouvají na to, že vůz řídila osoba blízká. U firemních aut zase nelze od Nového roku dohledat řidiče, protože podnikatelé už nemají povinnost vést si knihu jízd.

„Na dálnicích se navíc pohybuje řada cizinců, které my prostě nemáme šanci zjistit,“ dodal Tržil. Drtivá většina případů zaznamenaných na dálnici tak zvanými „technickými prostředky se záznamem“ podle něj skončí odložením ještě dřív, než by se dostaly do správního řízení k příslušným úřadům.

Strážníci jsou úspěšnější

Zkoušet stejnou taktiku ve městě už ovšem nemusí šoférovi vyjít. „U pražské městské policie takové procento rozhodně neplatí. U automatizovaných systémů, jako jsou radary a kamery v tunelech, je sice tři čtvrtě věcí na předvolánku, ale většina řidičů se dostaví,“ uvedl rozhodně náměstek ředitele metropolitních strážníků Ludvík Klema.

Strážníci podle něj ztotožní až 90 procent řidičů i na záznamech pořízených z takzvaných „pistolí“, tedy mobilních měřičů rychlosti. „Je minimum těch, kterým ukážete fotku jich samých za volantem, aby tvrdili, že pokutu neuznávají. Proč by riskovali tisícovku navíc u správního orgánu za náklady řízení?,“ podotkl Klema s tím, že u automatických radarů například v tunelech je ovšem úspěšnost nižší, něco přes padesát procent.

Postihu unikne asi desetina řidičů

Naprosto minimální šanci vyvléknout se z postihu pak mají řidiči, kteří již čelí správnímu řízení před příslušným úřadem. Tam totiž policie postupuje případy, ve kterých se již řidiče ztotožnit podařilo.

„Za loňský rok jsme řešili 3537 přestupků oznámených městskou i státní policií. Odložili jsme jen 295 věcí,“ Pavel Uhlíř z oddělení přestupků magistrátu v Hradci Králové.

Také podle Svatopluka Kučery z ostravského magistrátu nepřesahuje počet odložených věcí výrazně deset procent a jen minimum z nich se týká rychlé jízdy.

Reklama

Výběr článků

Načítám