Test se odehrál první květnový týden. Zákazníci si sami natočili pivo, peníze hodili do pokladničky. Nikdo se jim nedíval na prsty a bylo jen na nich, zda stanovenou částku 1,2 eura za pivo zaplatí. „Tento test jsme dělali opakovaně a lidé ho znají. Před dvěma lety si pivo ukradlo 10 až 12 procent návštěvníků. Letos, žel, musíme konstatovat, že čestnost lidí klesla - pivo nezaplatilo až 20 % hostů,“ uvedlo vedení chaty na sociální síti.

Navzdory tomu, že test nedopadl nejlépe, v akci chtějí pokračovat. „Věříme, že lidé jsou lepší, nebo je tady na horách trochu změníme. Tato naše akce nemá nic společného s politikou, ani se životní úrovní - je to pouze o svědomí. Možná se ti, co dnes pivo ukradli, nad sebou zamyslí a změní svůj postoj k cizím věcem. Určitě jim dáme další šanci,“ uvedlo vedení chaty.

Banskobystrický pivovar se rozhodl na příští podobnou akci věnovat sud piva zdarma a výtěžek z testu věnují na charitu.

Chybějící drobné

V diskuzi na internetu se objevily i možné důvody, proč bylo v pokladničce peněz tak málo. Některým se zdálo 1,2 eura (asi 30 korun) za pivo moc. Další tvrdili, že lidem pouze chyběly drobné, proto zaplatili méně.

„Další vzorek inteligence našich lidí. Výborný nápad, který by v civilizovaném světě fungoval. SK však má vlastní definici civilizovanosti,“ uvedl v diskusi Juraj. „Je to sonda do duše průměrného obyvatele Slovenska a jeho čestnosti. Smekám před těmi, kteří i po předchozích zkušenostech dávají opět šanci průměrnému Slovákovi,“ uvedl Rastislav.