Dinosauři byli mnohem lehčí, než se vědci domnívali

Novinky, pst

Na velikosti záleží i u dinosaurů. Vědci desítky let konstruovali teorie o jejich životě na základě zcela mylných předpokladů. Tvrdí to alespoň nová studie zveřejněná v britském odborném časopise Journal of Zoology.

Paleontolog pod kostrou Apatosaura louisae, který se svými 23 metry délky byl nejdelším dinosaurem na Zemi.

Autoři studie tvrdí, že vědci na základě chybného statistického modelu přecenili celkovou velikost dinosaurů. Nejde o jejich výšku či dáleku, ale o hmotnost, kterou jejich kosti nosily.

Například druh Apatosaurus louisae, jeden z největších dinosaurů na světě, známý jako brontosaurus, nevážil 38 tun, jak se dosud vědci domnívali, ale „pouhých“ 18 tun.

„Paleontologové používali pětadvacet let pro odhad tělesné hmotnosti dinosaurů publikované statistické modely pro gigantické dinosaury a další velké vyhynulé živočichy. Po ověření údajů vůči původnímu nálezu jsme zjistili, že statistický model nesedí a že velcí dinosauři byli až o polovinu lehčí, než se dosud soudilo,“ řekl Gary Packard z Colorado State University.

Nové hodnoty na základě opraveného modelu nabízejí jiné závěry pro teorie o biologii dinosaurů - o jejich metabolismu, množství spotřebované potravy i možnostech pohybu.