„Zaměstnavatelé potřebují, aby do firem nastupovali kvalifikovaní absolventi středních a učňovských škol, kteří znají základy své profese. Neočekáváme, že budou okamžitě mistry svého oboru, ale musejí umět pracovat alespoň na elementárních úkolech. Firmy jsou připraveny a ochotny jim poskytovat již v průběhu studia dostatečnou praxi,“ prohlásil na fóru viceprezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Somr.

Určit klíčové obory

Ministr školství mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek, který se rovněž jednání zúčastnil, pak v této souvislosti vyzdvihl nutnost revize struktury učebních oborů. „Musíme si jasně říct, které obory jsou přežité, které se mohou učit v menší míře a které jsou v podstatě nepotřebné, a podpořit ty, které jsou pro nás klíčové,“ zdůraznil Chládek.

Účastníci fóra se na závěr shodli, že pro zlepšení situace v tuzemském odborném školství je třeba uskutečnit následující systémové změny:

 

Realizovat maximum praktické výuky ve firmách
Upravit kapacity oborů na základě potřeb trhu práce
Rámcové programy výuky přizpůsobit potřebám zaměstnavatelů
Změnit financování regionálního školství dle kvality a uplatnitelnosti absolventů
Zavést polytechnickou výuku v mateřských i základních školách
Zaměřit se na matematiku, fyziku a jazyky včetně změny forem jejich výuky