Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) se k problematice vyjádřil u příležitosti zahájení konference děkanů strojních fakult českých a slovenských technických univerzit, kterou na půdě Národního technického muzea pořádá Fakulta strojní Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze.

Chybí povinné členství v Hospodářské komoře

Podle něho spočívá hlavní problém při zavedení duálního vzdělávání, které by mělo absolventy lépe připravit na praxi, v roli Hospodářské komory ČR. „V zemích, kde duální vzdělávání funguje, je povinné členství v hospodářské komoře. Bez něj to může být jen systém s prvky duálního vzdělávání,“ řekl ministr.

Velké podniky jsou připraveny, malé nikoli

Zatímco velké podniky jsou na tento systém připraveny a byly by podle Mládka schopné akceptovat i to, že nebudou poskytovat praxi jen pracovníkům pro vlastní potřebu, u malých a středních podniků to podle něj „zoufale nefunguje“.

Zvýšit atraktivitu technických oborů

Duální vzdělávání by mělo být jedním ze způsobů, jak zvýšit úroveň a atraktivitu technických oborů. O potřebě jeho obnovení v minulosti hovořil i ministr školství Marcel Chládek (ČSSD), na konferenci tuto myšlenku podpořil také vicepremiér pro vědu a výzkum Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL).

Začít už na základních školách

Podle Bělobrádka by se měl vztah dětí k technickým vědám podporovat už na základní škole. Nepovažuje za šťastné zrušení pracovního vyučování v dílnách na základních školách. „Do základních škol by se alespoň v nějaké formě měla praktická výuka vrátit,“ řekl. Děti, které si ve školkách rády hrají se stavebnicemi a různě montují, totiž nyní podle něj během základní školy tyto dovednosti ztrácejí.