Výrazný pokles začal podle něj již v roce 2012 a v následujících letech budou firmy tento deficit pociťovat stále intenzívněji.

Na základě požadavků firem by mohly vznikat i obory, které v minulosti zanikly, protože neměly žákyZdeněk Somr, místopředseda HK ČR

Vedle demografického propadu, který už nyní pociťují zejména firmy technického zaměření, může za tento stav i likvidace učňovského školství v minulosti. Firmy mohou tento deficit řešit dvěma způsoby. Tím prvním je rekvalifikace dospělých. Somr připomněl, že například slévárenské firmy už nyní berou každého zájemce o práci s tím, že si jej samy vyškolí.

Školy musí spolupracovat s firmami

Druhým způsobem řešení je výchova nových odborníků, jejímž předpokladem je ale intenzívnější spolupráce škol se strojírenskými firmami. Podle Hospodářské komory by děti na technické a řemeslné obory přilákala stipendia a jistota budoucího zaměstnání ve firmě, která zároveň žákům poskytne praxi.

Změnit kariérní poradenství

Zásadním způsobem se však musí změnit na základních školách kariérní poradenství, což je podle Somra úkolem státu. Rodiče pořád ještě podléhají pocitu hezkých profesí typu kosmetička, kuchař či ještě lépe maturant, ale je třeba je přesvědčit, že průmyslové firmy jsou schopny nabídnout jejich potomkům solidní perspektivu.

Znovuotevřít zaniklé obory

Změnit zájem o obor mohou rovněž stipendia, která už nyní ve výši několika tisíc udělují prosperující firmy žákům s dobrým prospěchem. „Na základě požadavků firem by mohly vznikat i obory, které v minulosti zanikly, protože neměly žáky," vysvětlil Somr. Pokud by firma garantovala stabilní zaměstnání minimálně na pět let dopředu, stálo by prý za zvážení otevření aktuálně potřebného oboru.

Chybí motivace

Rovněž podle ředitele Integrované střední školy technické a ekonomické v Sokolově Pavla Januse, jehož škola jako jediná v kraji vyučuje obor obráběč kovů, chybějí motivovaní žáci a podpora rodiny. „Mohl bych zítra poslat do firem minimálně pětkrát tolik absolventů, ale ze strany žáků není o obor zájem.“

Slévárny si hutníky učí samy

Jeho slova potvrdila i Iveta Danysová z podniku ArcelorMittal, který nutně potřebuje absolventy oboru modelář a hutník operátor. Tyto obory se ale už skoro nikde neučí a firma jejich otevření složitě vyjednává se školami. Firmy nedostatek odborníků zatím řeší třeba dílenskými programy, kdy si několik měsíců přímo v provozu vychovávají nového zaměstnance s původně jinou kvalifikací.