Hlavní obsah

Poradna: Co dělat, když pro mě po návratu z rodičovské nemají práci?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po návratu z rodičovské dovolené se často musí zaměstnankyně vyrovnat s mnoha změnami, ke kterým mezitím došlo na pracovišti. Co když ale zaměstnavatel nebude připravený na návrat zaměstnankyně z rodičovské dovolené a nebude mít pro ni práci?

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační foto

Článek
Po rodičovské dovolené jsem se vrátila do účtárny, kde jsem dřív pracovala jako mzdová účetní. Protože mám v pracovní smlouvě, že jsem účetní, tak mě zaměstnavatel přeřadil na účtování skladů – to už ale dělají 2 kolegyně a pro mě není dost práce. Protože máme na pracovišti pružnou pracovní dobu, tak bývám v práci jen od 9:00 do 14:00, kdy tam musí být i ostatní. Zaměstnavatel ale trvá na tom, že se mám zdržovat na pracovišti celou pracovní dobu (8 hodin). Má na to právo?

Pracovní zařazení po návratu z rodičovské dovolené

Když se zaměstnanec vrátí z rodičovské dovolené zpět do práce, je zaměstnavatel povinen zařadit ho na práci, která bude odpovídat podmínkám sjednaným v pracovní smlouvě. Nemusí však jít o původní práci a původní pracoviště. Stačí, pokud nová práce bude odpovídat druhu práce a místu výkonu práce sjednaným v pracovní smlouvě.

Povinnost zařadit zaměstnance na původní práci a původní pozici má zaměstnavatel pouze, když zaměstnankyně nastupuje do práce již po skončení mateřské dovolené (zaměstnanec po skončení rodičovské dovolené v rozsahu mateřské dovolené, kterou by mohla čerpat zaměstnankyně).

Ve vašem případě tedy zaměstnavatel postupoval v souladu s právem, když vás přeřadil z práce„mzdová účetní“ na „skladovou účetní“ – samozřejmě za předpokladu, že jste si se zaměstnavatelem v pracovní smlouvě sjednala pozici „účetní“. Na původní práci by vás musel zaměstnavatel zařadit, pouze pokud byste se vrátila již po mateřské dovolené.

Překážky v práci na straně zaměstnavatele

Jednou ze základních povinností zaměstnavatele je povinnost přidělovat zaměstnanci práci podle pracovní smlouvy. Pokud vám tedy váš zaměstnavatel nepřiděluje práci, ač jste připravena a schopna práci konat, neplní jednu ze svých základních povinností.

V případě, že vám zaměstnavatel nepřiděluje práci, nemusíte se na pracovišti zdržovat celou pracovní dobu. Dobu, ve které Vám zaměstnavatel práci nepřiděluje, totiž posuzujeme jako překážky v práci na straně zaměstnavatele, za které vám přísluší náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku.

Máte-li zájem o to, aby vám zaměstnavatel začal opět zadávat pracovní úkoly/práci, můžete jej k tomu písemně vyzvat. Nebude-li však zaměstnavatel na tuto výzvu reagovat, můžete zůstat doma a čekat, než vás zaměstnavatel vyzve, abyste pro něj začala opět vykonávat práci podle vaší pracovní smlouvy, a přidělí vám nějaké pracovní úkoly.

Shrnutí

Když se zaměstnanec vrátí z rodičovské dovolené, zaměstnavatel ho může zařadit i na jinou práci, která však musí odpovídat druhu práce a místu výkonu práce, které si zaměstnavatel se zaměstnancem sjednal v pracovní smlouvě.

Pokud ale zaměstnavatel zaměstnanci nepřiděluje nebo odmítá přidělovat práci, nemusí se zdržovat na pracovišti. Navíc se jedná o překážky v práci na straně zaměstnavatele, za které zaměstnanci náleží náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku.

Odpovídali David Borovec a Lucie Neuvirtová z advokátní kanceláře Randl Partners, člen Ius Laboris

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám