Článek
Na domácím trhu se distribuuje asi deset procent produkce. Přesto, že se 90 % výrobků vyváží prakticky do celého světa, nepatří značka Sporten mezi ty věhlasné. Hlásí se k ní totiž jen desetina exportu, zbytek se vyrábí pod názvy hlavních odběratelů a jiných světových výrobců.
Ve Sportenu, který vyrábí kompletní sortiment lyží a snowboardů, v těchto týdnech vrcholí výroba a distribuce pro přicházející zimní sezónu.
Pokračují v tradici tuzemské výroby lyží
Továrna Sporten v Novém Městě na Moravě je pokračovatelem tradice výroby lyží v Čechách. Od poslední dekády devatenáctého století, kdy se dovednost v menších provozovnách dědila z otců na syny, až po artisky nebo bohemky z dob řízeného plánování. Otevření trhů však přineslo nasycení potřeby a poptávka po tradičních českých výrobcích prakticky neexistovala.
Čeho je moc, toho je příliš
Původní továrna měnila názvy až do současného Sporten. Masivní rozvoj sportovního a rekreačního lyžování u nás i ve světě přinesl nárůst výroby. V roce 1996 bylo vyrobeno 310 tisíc párů lyží a snowboardů, růst trval do roku 2005, kdy jich továrnu opustilo 330 tisíc. Přebytky z nadvýroby ale srazily prodejní ceny pod výrobní náklady. Ve Sportenu klesl objem výroby na polovinu.
„Provedli jsme technologická opatření, redukovali pracovní místa. Po dvou letech v mínusu jsme v současnosti v plusových hodnotách a sledujeme nárůst výroby,“ hovoří o současné situaci Ján Hudák, generální ředitel Sporten, a.s.
Továrna pečuje o rozvoj zaměstnanců
Tak jako v minulosti, i současná výroba je založena na šikovnosti lidí. Tomu odpovídá i péče o jejich další rozvoj. V následujících dvou letech bude v továrně probíhat projekt Vzdělávání zaměstnanců v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost z Evropského sociálního fondu s finanční podporou EU. Pracovníci se budou zdokonalovat v jazycích, práci na PC, absolvují školení v rámci „štíhlé výroby“ a vyučovat se budou i nové metody řízení a výkonnosti organizace.
Již nyní je samozřejmostí týden dovolené navíc, rehabilitační zájezd v rámci zimní celozávodní dovolené a možnost bezplatného využití sportovně rehabilitačního centra SportenTime (squash, posilovna, sauna, masáže).
Informovaní zákazníci se značkou zmást nenechají
„Našimi největšími odběrateli ve světě jsou Alpina, Asnes, Decathlon, Hagan, K2, Rossignol, Skitrab a Toyota. Těmto společnostem vyrábíme pod jejich značkami, protože se přesvědčily, že je naše kvalita na prvotřídní úrovni,“ vysvětluje generální ředitel. Z této situace může podle něj těžit i dobře informovaný tuzemský zákazník.
„Naše zkušenost je ale taková, že asi díky obecnému povědomí uživatelé raději v prodejně či půjčovně sáhnou po nářadí známějších značek. Nejvíce na ně působí výsledky vrcholových sportovců. Stává se tak, že zákazník odejde s lyžemi vyrobenými u nás, ale pod jinou značkou“, vysvětluje pozici na trhu obchodní ředitel Ivan Hudák.
Nemají vlastní tým, přesto vybavují reprezentaci
Pro nadcházející sezónu připravil Sporten šest novinek. Sledují zejména zkvalitnění jízdních vlastností a ovládání a také schopnost přizpůsobit se současným designovým trendům v oblékání. „Naše lyže nejsou popelkou ani ve stopě ani na svazích. I když nemáme možnost uvolnit prostředky na masivní reklamu či na vlastní závodní tým, závodí s nimi řada reprezentantů ČR. Nejvíce nás ale udivuje, jak jsou s našimi lyžemi překvapeně spokojeni občasní i zkušení amatérští lyžaři. Že jsou naše lyže dobré, to my totiž už dávno víme,“ uzavřel Ján Hudák.