Hlavní obsah

Internetové bankovnictví zkolabovalo, další kybernetický útok mířil na banky

– Praha • Aktualizováno

České banky se staly ve středu dopoledne terčem kybernetického útoku, jejich webové stránky byly nedostupné, nefungovalo internetové bankovnictví. Zřejmě jde o další vlnu DDoS útoků, které v pondělí zkomplikovaly provoz zpravodajských serverů.

Článek

S problémy se potýkala trojice největších českých bank, ČSOB, Komerční banka a Česká spořitelna. Útoky mířily také na Českou národní banku či Pražskou burzu cenných papírů. Vyřazeny z provozu byly i některé menší banky. Po poledni již portály postižených bankovních a finančních institucí fungovaly.

„Komerční banka dnes zaznamenala DDoS útok na své portály www.kb.cz a www.mojebanka.cz. V žádném případě nedošlo k úniku žádných klientských dat,“ sdělila mluvčí Komerční banky Monika Klucová. V současné době banka intenzivně pracuje na protiopatřeních, která mají umožnit znovuzprovoznění služby pro klienty KB.

„Během středečního dopoledne jsme zaznamenali kybernetický útok na dostupnost našich elektronických služeb. Cílem útoku bylo omezení dostupnosti webových stránek ČSOB a Ery/Poštovní spořitelny,“ konstatovala mluvčí ČSOB Pavla Hávová.

Dostupnost služby Smartbanking nebyla podle mluvčí tímto incidentem dotčena a zůstala funkční. Standardně fungovalo také telefonické bankovnictví, pobočky i bankomaty. „Podle námi zjištěných informací byl útok veden ze zahraničí. Bezpečnost prostředků klientů či jejich dat nebyla incidentem nijak ohrožena,“ doplnila Hávová s tím, že v současnosti je situace vyřešena dočasnou blokací přístupů ze zdrojových zemí a stránky jsou dostupné.

„Dočasně jsme měli nefunkční webové stránky, internetové bankovnictví a aplikace běžící přes internet, jako je Servis 24, e-commerce nebo platby kartou u obchodníků. Příčinou výpadku byl vnější útok,“ informoval Marek Pšeničný z tiskového centra České spořitelny.

Vnitřní systémy banky nebyly narušeny, data klientů a jejich vklady nebyly ohroženy, bankomaty fungovaly. „Většina potíží s přístupem k našim e-službám je již odstraněna, webové stránky ČS by měly být plně funkční kolem 11:00,“ doplnil Pšeničný.

„Zaznamenali jsme hackerský útok ze zahraničí, na odstranění problému intenzivně pracujeme,“ sdělil Novinkám mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň s tím, že stránky banky částečně nefungují. Internetové bankovnictví podle něj nefungovalo zhruba od 9:15. Kofroň ujistil, že k žádnému ohrožení klientských účtů nedošlo a pobočky normálně fungují.

Mluvčí UniCredit bank Petr Plocek Novinkám řekl, že jejich společnost problémy neeviduje: "Problémy nejsou ani v přístupu na naše stránky, ani v přístupu do internetového bankovnictví."

„Problémy zatím neevidujeme, ale bedlivě vše sledujeme,“ sdělil Novinkám mluvčí Air Bank Vladimír Komjati.

Česko čelí DDoS útokům třetí den

Správci serverů se s obdobnými útoky typu DDoS potýkají od začátku tohoto týdne, kdy si počítačoví piráti vzali na mušku zpravodajské servery. [celá zpráva]

"Novinky.cz v pondělí dopoledne čelily DDoS útoku. Jde o situaci, kdy se danou službu snaží někdo vyřadit z provozu tím, že přetíží servery. Tedy to vypadá, jako by se najednou na ni přihlásilo vysoké množství uživatelů z různých míst a IP adres. Cíl je jednoduchý – znemožnit fungování služby – shodit ji," uvedla mluvčí Seznamu Irena Zatloukalová.

Problémy měly v pondělí dopoledne také servery iDnes.cz, Lidovky.cz, Deník.cz či iHned.cz. V úterý si pak s DDoS útokem poradili technici společnosti Seznam.cz. [celá zpráva]

Co je DDoS

Útok DDoS (Distributed Denial of Service) má vždy stejný scénář. Stovky tisíc počítačů začnou přistupovat v jeden okamžik na konkrétní server.

Ten zpravidla nezvládne tak vysoké množství požadavků zpracovat a spadne. Pro běžné uživatele se pak takto napadená webová stránka tváří jako nedostupná.

K útoku se zatím žádné hackerské uskupení nepřihlásilo. V minulosti se s útoky DDoS potýkaly i servery slovenské a české vlády, ale také velké společnosti, jako je Visa, Mastercard nebo PayPal.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám