Vodafone chtěl uživatelům, kteří překročí datový limit, připojení vypnout, pokud si nepřikoupí další datový balíček. Až doposud se přitom přístup na web pouze zpomalil. Zpráva vyvolala četné negativní ohlasy, operátor proto vydal prohlášení, že od změny ustupuje.

"Na základě zpětné vazby od zákazníků jsme se rozhodli rychle jednat a neměnit podmínky FUP. Nadále bude platit, že po dosažení datového limitu se pouze sníží rychlost připojení, jako tomu bylo dosud," řekl Novinkám mluvčí Vodafone Miroslav Čepický.

Změněné smluvní podmínky se měly týkat pouze zákazníků, kteří si pořídili u Vodafonu mobilní připojení po 25. únoru. Pokud byly internetové služby aktivovány dříve, byly by pro ně uplatňovány staré podmínky, jak upozornil server Lupa.cz.

"Nové podmínky budou platit pro datové tarify spuštěné letos. Po vyčerpání datového limitu se připojení buď zastaví, nebo budou mít zákazníci možnost pokračovat v připojení. V tom případě získají menší dodatečný balíček dat za výhodných podmínek,“ uváděl původně Čepický.

Konkurence překročení nezpoplatní

Oba konkurenční operátoři úpravu podmínek neplánují, jak Novinkám potvrdila mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová i mediální zástupkyně O2 Blanka Vokounová.

U T-Mobilu i O2 tak zákazník v rámci pravidel Fair User Policy (FUP) nebude po překročení datového limitu muset nic navíc platit a o internetové připojení na rozdíl od Vodafonu nepřijde. Pouze se bude muset smířit s jeho nižší rychlostí.

„FUP je služba, která chrání běžné uživatele před nadměrným zatěžováním sítě jinými uživateli. Principem FUPu je postupné snižování přenosové rychlosti u těch uživatelů, kteří zatěžují síť nadměrným způsobem, zejména dlouhodobým stahováním velkého objemu dat. Po vyčerpání limitu přenesených dat mohou stále používat mobilní internet,“ konstatovala Vokounová.

Omezování internetového připojení Vodafone ve smluvních podmínkách uváděl v bodu 3.4, kompletní znění je uvedeno níže v tabulce.

Podmínky doplňkových služeb od Vodafonu (původní znění se změnou FUP):
3.4 Vyčerpání základního objemu dat
O postupu vyčerpávání základního objemu dat je uživatel informován pomocí SMS zpráv nebo v Internetové samoobsluze, v sekci Detailní chytrý přehled. Po vyčerpání základního objemu dat dochází k jedné ze dvou situací, a to dle nastavení zákazníka:
  • K automatickému zakoupení dodatečného objemu dat
  • K zastavení datových služeb (datové služby budou obnoveny zakoupením dodatečného objemu dat nebo první den následujícího zúčtovacího období)
Podrobnosti související s nákupem dodatečného objemu dat (automatické zakoupení, velikost a cena dodatečného objemu dat) jsou uvedeny v Ceníku.
Nastavení lze provést v Internetové samoobsluze. Na veškeré výdaje spojené s nákupem dodatečného objemu dat se vztahují nástroje na kontrolu útraty jako je FlexiLimit a FlexiStrop.
Využíváním datových služeb uživatel vyjadřuje souhlas se způsobem nákupu dodatečného objemu dat a s jeho cenou.