Hlavní obsah

Firmy obtěžují nevyžádanými e-maily, na pokutách loni zaplatily statisíce

Novinky, Miloslav Fišer

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nevyžádané reklamní spamy v e-mailové schránce vadí všem uživatelům internetu. Ale jen čtyři a půl tisíce lidí z nich si minulý rok stěžovalo Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Ten pak trestal, ale nepříliš přísně.

Foto: Profimedia.cz

Nevyžádané reklamní e-maily obtěžují každého uživatele internetu.

Článek

Pokuty byly nakonec uděleny jen 63 firmám v celkové výši 866 tisíc korun. Dvě rekordní pokuty dohromady za 490 tisíc obdržela za opakované rozesílání nevyžádaných obchodních sdělení společnost VEMO Product.

ÚOOÚ se podařilo v roce 2011 vyřešit 2283 podnětů. Zahájeno bylo 157 kontrol, ze kterých bylo 137 loni ukončeno. Sankci obdržela v průměru každá druhá kontrolovaná firma.

Nezanedbatelná část z 2000 podnětů se přitom obešla bez sankce, protože firmy zasílaly nabídky lidem oprávněně.

„Problém je v tom, že lidé nečtou podmínky na webu, stejně jako při podepisování smluv,“ řekla Novinkám mluvčí ÚOOÚ Hana Štěpánková. Zpravidla tak při registraci souhlasí se zasíláním obchodních sdělení, a pak si stěžují.

Druhým problémem jsou podle Štěpánkové firmy, které nesídlí na území České republiky, a český úřad tak na ně nedosáhne „Subjekt, který šíří obchodní sdělení, musí podléhat právnímu řádu České republiky,“ podotkla mluvčí.

Pokud se jedná o zahraniční firmu, snaží se ÚOOÚ spojit s tamním úřadem, který má právo firmu potrestat.

Počet stížností se meziročně zvýšil o necelé dva tisíce. V roce 2010 ÚOOÚ obdržel dohromady 2834 podnětů, ze kterých se mu podařilo vyřešit 1525 případů. Kontrol bylo zahájeno 163.

I přes nižší počet podnětů padlo nakonec více pokut než loni, kdy úřad rozdal pokuty 96 firmám.

Spam existoval dříve než internet

Dávno před zrodem internetu dnešní podoby proběhla aféra, kterou lze označit za zrod spamových zpráv. V květnu 1978 odeslal obchodník Gary Thuerk příjemcům pošty v síti Arpanet zprávu s pozvánkou na promo akci nového počítače. Nevyžádaná pošta byla vlastně prvním spamem, ačkoli tento název se začal používat až o patnáct let později.

Teprve v roce 1993 přišel administrátor sítě Usenet Joel Furr s pojmem spam – nevyžádaná pošta. Furr se inspiroval svým oblíbeným seriálem Monty Python a skečem o mase v konzervách, na kterých si skupina Vikingů pochutnávala a opěvala ho: „Spam. Spam. Spam. Spam. Spam.“ Spam je obchodní značka konzervy s vepřovou šunkou. Název vznikl zkrácením slov sp(ice) a (h)am – koření a šunka.

Množství spamů loni kleslo v Česku o rekordních 88 procent. Podle analýzy společnosti Cisco přesto každý měsíc koluje internetem okolo 124 miliard nevyžádaných zpráv.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám