Hlavní obsah

S GPS navigací na cestách: Nejkratší trasa není vždy ta nejrychlejší

Novinky, Miloslav Fišer

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ušetřit čas se dnes snaží každý, jak jen to jde. Proto například většina z nás jede autem po dálnici, přestože trasa může být ve výsledku delší, než po okreskách. V cíli ale budeme podstatně dříve. Že toto pravidlo neplatí jen na rychlostních silnicích, si uvědomili také výrobci satelitních GPS navigací a začali pracovat na takzvaných inteligentních trasách.

Foto: Archiv, Novinky

Zdánlivě delší trasa vám může na cestách ušetřit až desítky minut.

Článek

Okolí svého bydliště znáte tak dobře, že jako řidič pokud možno nebudete projíždět kolem osmé hodiny ráno kolem místní školy. V pracovních dnech se vyhnete centru města a víte, že každý pátek odpoledne začíná ve vašem městě nebezpečně houstnout doprava. Dobře už znáte všechny zpomalovací pásy na silnicích kolem vašeho domu, stejně jako špatně seřízené semafory.

Je ale opravdu nutné znát polohu semaforů a to, kolik času strávíme čekáním na to, než se rozsvítí zelená? Je skutečně podstatné, zda zpoždění způsobí semafor nebo kruhový objezd? Výrobci navigací tvrdí, že ne. Podle nich je důležité pouze vědět, kolik času trvá objížďka. Tato informace se totiž velice důležitá i pro navigace, aby byly schopny naplánovat tu nejrychlejší možnou trasu.

Kdy tedy zvolit delší trasu místo kratší?
Následující obrázek ukazuje tři trasy, kterými se dostanete z bodu A do bodu B. Při rychlosti 50 km/h by jízda po kruhovém objezdu trvala 4 minuty, jízda krátkou objížďkou, kde jsou semafory bude trvat 5 minut a nejdelší trasa bez zjevných překážek potrvá 6 minut. Běžný navigační přístroj by vás zřejmě poslal rovně po kruhovém objezdu.Někdy ale samotná mapa nestačí. Pokud bychom si dali tu práci a změřili skutečné rychlosti tisíců různých vozidel projíždějících těmito cestami, pravděpodobně bychom dospěli k zajímavému zjištění, které demonstruje následující obrázek.Jak je vidět, na mnoha místech, jako je například kruhový objezd, průměrná rychlost klesla na 20 km/h. V důsledku toho by jízda přímou trasou trvala ve skutečnosti sedm minut namísto domnělých čtyř. Krátkou objížďku můžete zvládnout za pět minut, pokud máte štěstí – ale cesta může také trvat mnohem déle, pokud jsou proti semafory – a opakované projíždění stejnou trasou ukazuje průměrný cestovní čas devět minut. Pokud byste tohle všechno věděli předem, jistě byste volili dlouhou objížďku, protože se v průměru jedná o nejrychlejší trasu z bodu A do B. Tento příklad názorně ukazuje, jak důležitá je znalost lokální dopravní situace při plánování nejrychlejší trasy.

Například ve společnosti TomTom proto vyvinuli technologii, která je dnes součástí jejich mapových podkladů v navigačních zařízeních. Vypočítá nejrychlejší trasu na základě analýzy všech možných cest k cíli a vybere tu, která zabere v průměru nejméně času.

Jak dlouho bude cesta trvat vypočítá navigace sečtením všech časů, které zaberou její jednotlivé úseky. Kolik času ale zabere jízda jednotlivými úseky? Je vidět, že takové počítání není jednoduché, protože závisí na mnoha proměnných. Pokud ovšem jednoduše změříte časy tisíců vozidel na určitém úseku cesty, získáte velmi přesnou představu o tom, za jak dlouho projede stejný úsek jakékoli další vozidlo.

Abyste získali opravdu přesná data, musíte nejen změřit průměrnou rychlost pro každou silnici, ale také pro každý okamžik dne a každý den v týdnu. Naneštěstí jen v Evropě a Spojených státech existuje kolem 80 miliónů silnic, takže by tvůrci map museli získání takového množství dat věnovat neskutečné množství času.

Navigace plánují trasy pomocí dat řidičů

Před pár lety se společnost TomTom začala ptát svých zákazníků, zda by souhlasili s anonymním sběrem statistických informací o rychlosti svých vozidel. Mnoho z nich souhlasilo. Nyní tak firma dostává denně půl miliardy rychlostních měření a souhrnná databáze pokrývá již přes 14 miliard kilometrů silnic v Evropě a ve Spojených státech. To znamená, že rychlost na každé z těchto silnic a cest byla změřena více než tisíckrát.

Během cesty se určitě stane, že na jedné nebo dvou křižovatkách nebudete mít štěstí a kolonu budete muset stejně vystát, ale v případě dvouhodinové cesty je ve skutečnosti dost obtížné odchýlit se od dlouhodobého průměru. Rychlejší trasy navíc krom času uspoří také peníze, protože podle statistik TomTomu krátí spotřebu paliva o pět až deset procent, než kdybyste čekali v koloně.

Anketa

Používáte na cestách navigaci?
Ano, bez ní prakticky nesedám do auta.
6,9 %
Ano, ale jen na cesty, které důkladně neznám.
51,7 %
Spíše ne, sám si dokážu naplánovat lepší trasu.
2,9 %
Ne, navigaci nevlastním.
38,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 3458 čtenářů.

Navigovat umí už i netbooky

Psal se rok 2007 a společnost Asus se rozhodovala, zda má začít vyrábět kompaktní a přitom levný notebook. Nikdo ještě tehdy netušil, že tyto miniaturní laptopy se stanou fenoménem dnešní doby. Miniaturní netbooky s cenou několika tisíc korun zaplavily celý trh. Nejnovější modely dokážou pracovat dokonce i jako satelitní GPS navigace.

Prvním netbookem s integrovanou satelitní GPS navigací je OneBook od společnosti Mistation, který hned v základní výbavě nabídne mapové podklady pro 39 evropských států. Pořizovací cena zařízení přitom není o nic větší, než kolik byste zaplatili za běžný netbook. Další zajímavé novinky mezi netbooky naleznete ZDE.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám