„V posledních několika letech se již stává běžným standardem instalovat samoobslužné pokladny v prodejnách s potravinami. Mezi zákazníky si získávají velkou oblíbenost a užívá je stále více lidí,“ uvedl Josef Machala z MasterCard.

Lidé mají o samoobslužných pokladnách vysoké povědomí, o tomto pohodlnějším způsobu placení nákupu ví 85 procent dotázaných.

Míra povědomí o samoobslužných pokladnách roste s velikostí měst.

„Ve velkých městech jsou hojně zastoupeny prodejny velkých řetězců, takže je mnohem větší šance zde samoobslužné pokladny najít,“ upozornil Machala. Zatímco na vesnicích o nich vědí jen tři čtvrtiny obyvatel, v městech nad sto tisíc obyvatel zná samoobslužné pokladny 94 procent lidí.

Mladí a lidé s bezkontaktní kartou

Výsledky průzkumu ukázaly, že při nákupu potravin preferuje samoobslužné pokladny třetina Čechů. Dominantními faktory pro jejich oblíbenost je věk uživatele i jeho vztah ke způsobu placení nákupu.

Zatímco mladí do 24 let nakupují raději u samoobslužné pokladny v 52 procentech případů, u obyvatel nad 55 let je to jen každý pátý (21 procent).

Podstatný je i způsob placení nákupu. Využití samoobslužných pokladen jde ruku v ruce s použitím bezkontaktních platebních karet – preferují je více než dvě pětiny jejich vlastníků proti třetině majitelů klasických platebních karet.

Naopak z lidí, kteří moderním technologiím příliš nedůvěřují (mají platební kartu, ale nepoužívají ji), má samoobslužné pokladny raději jen 19 procent. A to i přesto, že čtyři pětiny Čechů preferují ty obchody, kde si mohou nakoupit potraviny, aniž by bylo nutno komunikovat s personálem prodejny.

Čas strávený u pokladny

Nejpodstatnějším důvodem pro využívání samoobslužných pokladen je pro zákazníky rychlé odbavení a zaplacení nákupu. To považují za jejich největší výhodu téměř tři pětiny lidí, každý pátý pak vítá také výrazně menší fronty než u klasických pokladen.

Pro každého sedmého zákazníka je důležité, že u samoobslužné pokladny mají nákup pod kontrolou a značně tak snižují riziko špatně namarkovaných položek.

Jako největší nevýhodu naopak každý šestý respondent vidí čekání na obsluhu při problému s pokladnou, obsahem nákupu či chybě, každý desátý Čech se obává nedostatečné znalosti či zkušenosti se samoobslužnou pokladnou.