Ukázal to průzkum společnosti GfK Czech pro společnost MasterCard mezi tisícovkou respondentů.

„Vysoká oblíbenost věrnostních programů je dána tím, že zákazníkům mohou poskytovat řadu výhod, jako jsou slevy, odměny za nákupy a speciální nabídky. Ukázalo se však, že lidé by raději měli všechny tyto výhody zakomponované v jediné, a to platební kartě. Bonusy by tak získávali automaticky při nákupu, aniž by museli pokaždé hledat ve svých přeplněných peněženkách konkrétní slevové karty,“ vysvětlil Josef Machala z MasterCard.

Lidé mají více karet, než používají

Devět z deseti Čechů vlastní nějakou věrnostní kartu nabízenou obchodníky. Čtvrtina dotázaných má čtyři až pět karet, pouze jednu má zhruba každý osmý člověk.

Přestože v průměru vycházejí čtyři věrnostní karty na jednoho Čecha, realita v jejich užívání je ale jiná. Lidé totiž využívají jen některé, často totiž při placení v obchodě, jehož věrnostní kartu mají, na ni zapomenou.

„Pomalu v každém obchodě s módou mi nabídli věrnostní kartu, stejně tak vlastním několik karet z drogerií i od tří supermarketů. Když ale platím u pokladen, často zapomenu kartu předložit. Někdy si dokonce ani neuvědomím, že ji vůbec mám,” uvedla pro Právo třicetiletá Eva z Prahy.

Ženy jsou podle průzkumu častějšími uživateli věrnostních programů. Vlastní v průměru pět karet a tři z nich často používají. Na muže pak připadají tři vlastněné a dvě hojně používané věrnostní karty.

Značný je i rozdíl mezi lidmi, kteří běžně za nákupy platí svou kartou a těmi, kteří platební kartu k placení u obchodníků nepoužívají. Platební kartu vlastní 94 procent Čechů, ti mají v průměru čtyři věrnostní karty a téměř tři z nich často u pokladen předkládají.

Naopak lidé skeptičtí k používání platebních karet jsou už méně ochotní využívat různé věrnostní programy. Takový člověk v průměru vlastní téměř tři věrnostní karty a často využívá jen zhruba jednu z nich.

Češi by uvítali sloučení věrnostních karet do platebních

Průzkum společnosti MasterCard se zabýval i názorem lidí na možnost, kdy by mohli místo několika věrnostních karet mít výhody od všech prodejců zakomponované do své platební karty.

„Lidé by tak nemuseli mít peněženky plné různých kartiček a zdržovat se jejich hledáním a vytahováním při placení. Také by se vyvarovali zklamání, že danou kartičku zrovna nemají u sebe, “ uvedl Machala.

Téměř tři čtvrtiny z těch, kteří vlastní dvě či více věrnostních karet, by možnost sloučení uvítaly. S rostoucím počtem používaných karet roste i zájem o jejich sloučení do jedné.