„V principu se jedná o to, aby ČKP nemohla nadále dělat dlužníky z lidí jen proto, že se sama rozhodne. Ona je uměle vyrábí a zneužívá svého postavení,“ řekla Právu poslankyně Kateřina Konečná (KSČM).

Ta detailně propracovaný a zdůvodněný návrh na začátku února předložila poslancům. Návrh především obrací princip samotného vymáhání.

Dosud musí motorista dokazovat ČKP, že není dlužníkem, že neprovozoval nepojištěné vozidlo. Napříště by to mělo být opačně, tedy že dokazování dluhu bude na ČKP.

Počítač „vyplivne“ nepravdivé údaje

K zaslání vymáhací výzvy tedy nebude stačit pouze to, že počítač ČKP „vyplivne“ jméno a adresu z její databáze plné nepravdivých údajů, a hned z člověka bude dlužník.

Podle Konečné se nemůže ČKP vymlouvat jen na chybné údaje v registru vozidel, neboť neoprávněné výzvy jsou v hojné míře rozesílány i díky starým datům z pojistných smluv.

„ČKP zneužívá situace tak, že výzvou obesílá registrovaného vlastníka evidovaného v databázi pojišťoven, kterému skončila platnost pojistné smlouvy, aniž by si informace z centrálního registru vozidel s pojistnými smlouvami řádně srovnala a ověřila,“ uvádí Konečná v důvodové zprávě k návrhu zákona.

„Každý den se ve své práci setkávám s absurdními příběhy lidí, po kterých ČKP poplatek neoprávněně vymáhá, a sám jsem to zažil na vlastní kůži,“ napsal Právu vedoucí odboru dopravy Městského úřadu Nový Jičín Libor Macíček.

Výzvy prý sekají jako na běžícím pásu

Loni v prosinci nad ČKP vyhrál soud. Kancelář pojistitelů ho vyzvala, ať zaplatí 4740 korun za období od března do července 2011. Jenže z auta byl v té době šrot po totální havárii a Macíček ho prodal. „Nebyl již jeho vlastníkem, proto nebyl povinen mít vozidlo pojištěné,“ uzavřel soud.

„Sekají ty výzvy jako na běžícím pásu. Když neoprávněnou výzvu žaluje motorista u soudu, má-li všechny doklady o tom, že vůz v dané době už nevlastnil, tak proti osvobozujícímu verdiktu se ČKP již ani neodvolává. Je jim to v tom množství jedno, protože většina lidí se u soudu nebrání a raději zaplatí,“ potvrdil Právu jeden z pražských advokátů.

ČKP již dříve uvedla, že za neoprávněné výzvy mohou chybné údaje v registru vozidel, který spadá pod ministerstvo dopravy.  To se proti tomu ohradilo s tím, že neplatné údaje má ČKP, protože vychází z neaktuálních pojistných smluv.

„Je chybou si myslet, že ČKP porovnává údaje z centrálního registru vozidel a na základě těchto výsledků rozesílá výzvy. ČKP porovnává pouze údaje o nepojištěném období u uzavřených pojistných smluv,“ poznamenal Macíček.

Právníci pojišťoven ale poukazují na to, že ze zákona jsou vlastníci vozidel povinni pojišťovnám oznámit změnu, že už nejsou vlastníci auta, tedy že nestačí pouze přepis na registru vozidel.

Podle nich by se pak tyto případy vůbec do vymáhacího soukolí ČKP nedostaly, kdyby lidé plnili svou oznamovací povinnost vůči pojišťovně.

Webová past

Motoristé ale poukazují také na to, že ČKP záměrně případy natahuje v čase, aby pak museli platit co nejvíce. Rozhodně se nevyplatí spoléhat na to, že doklady o tom, že nic nedlužíte, pošlete ČKP jen přes jejich web. Nemáte pak totiž nic v ruce, že jste na výzvu včas, ve třicetidenní lhůtě, reagovali.

„Své staré vozidlo jsem odhlásil a do posledního dne mělo zaplaceno povinné ručení. Přišla mi ale výzva k úhradě více než sedmi tisíc korun za nepojištěné auto. Na webovém formuláři ČKP jsem vznesl protest a až po téměř dvou měsících, 13. ledna, se konečně na webu objevila poznámka, že zaplacené pojištění bylo potvrzeno a dáno do databáze,“ popisuje Martin Pavlíček z Prahy.

Jenže to ještě nebyla tečka.  „Jaké bylo ale mé překvapení, když 21. ledna mi byla poslána další výzva k úhradě,“ dodal Pavlíček.

Návrh zákona poslankyně Konečné by také omezil dobu, po niž lze dlužný příspěvek za nepojištěné vozidlo vymáhat, a to na tři roky.

„To povede k tomu, že dlužný příspěvek nenechá ČKP po dobu několika let uzrát s cílem inkasovat co nejvyšší částku jak na příspěvku, tak na jeho příslušenství,“ dodala Konečná.