Pod čarou dodávají, že mylné informace v databázích, které vedou k tomu, že motoristé od ČKP dostávají vymáhací dopisy s exekuční hrozbou, se budou muset pročistit časem samy.

Už se ale „pročišťují“ několik let a výhružky s přiloženou složenkou na v průměru 6500 korun chodí dál rok co rok desetitisícům motoristů, kteří nic nedluží.

Neuchrání je před tím, ani když splní všechny informační povinnosti vůči pojišťovně. Naplno to obnažil případ Marka Dvořáka z Břeclavi, jenž dostal vymáhací dopis, i když už auto dávno nevlastnil. Článek o tom, který jsme publikovali 16. prosince, vyvolal mezi čtenáři Práva a Novinek.cz nebývale velký ohlas a vedl k další konfrontaci faktů.

ČKP: ministerstvo lže, máme důkaz

Ministerstvo dopravy se v článku dušovalo, že údaje v registru vozidel, které předalo ČKP, byly u daného auta zcela v pořádku, tedy že zde byla zaznamenána aktuální změna vlastníka, a že ČKP čerpá z databází pojišťoven, kde jsou chyby.

Kancelář pojistitelů prostřednictvím svého mluvčího Aleše Povra však v reakci na tento článek předložila výpis z Centrálního registru vozidel, který je ovšem mylný. „I v databázích pojišťoven je chybovost, ale v tomto konkrétním případě pana Dvořáka ministerstvo nesděluje pravdu – kancelář dostala chybový výpis z registru,“ dodal Povr.

Podle právníka Miloslava Blahovce si ale za neoprávněné vymáhání mohou mnozí motoristé sami, protože neoznámí změnu vlastníka pojišťovně.

„Zákon jednoznačně stanovuje, že vlastník vozidla je povinen bez zbytečného odkladu oznámit pojistiteli změnu vlastníka a po zániku pojištění je pak majitel vozidla povinen odevzdat pojišťovně zelenou kartu,“ dodal Blahovec.

Chyba už ale i u pojišťovny

Jenže motorista Dvořák všechny své povinnosti vůči pojišťovně splnil, a stejně vymáhací mašinérii neunikl. Pojišťovny mají v datech zjevně stejný nepořádek jako tolik kritizovaný registr vozidel ministerstva dopravy.

„Nový majitel si 16. 5. 2013 sjednal u České pojišťovny krátkodobé pojištění na měsíc, vzhledem k vývozu vozidla na Slovensko. Ve stejný den jsme provedli přepis na evidenci vozidel (zaznamenáno ve velkém techničáku) a byly vystaveny převozní značky novému majiteli na vývoz na Slovensko. Podmínkou je samozřejmě nová zelená karta. Den poté, 17. 5. 2013, jsem osobně na pobočce České podnikatelské pojišťovny (ČPP) zrušil povinné ručení, potvrzení mám, a odevzdal jsem zelenou kartu,“ popisuje krok za krokem Dvořák. To znamená, že povinné ručení řádně ukončil.

Jenže přesto 25. 11. 2013 obdržel od kanceláře pojistitelů výzvu k úhradě příspěvku nepojištěných vozidel, a to u ČPP za období od 16. 6. do 16. 9. 2013, ve výši 6690 korun.

„Ve skutečnosti na povinném ručení u tohoto vozidla nikdo nedlužil ani minutu. Nový majitel přihlásil v červnu vozidlo do evidence na Slovensku a má sjednané ručení,“ dodal Dvořák.

Je to záměr?

Obrana proti vymáhání je obtížná. Lidé se domnívají, že je to záměr pojistitelů. „Obeslali mne hned dvakrát za sebou – dva týdny po tom, co ukončili první výzvu. Webové rozhraní ČKP pro odeslání důkazů o nevině je sice rychlejší než pošta, ale nedostanete žádné potvrzení. Oni pak klidně pošlou další vymáhací dopis, že nic nedostali a že jste prošvihli třicetidenní termín pro doložení, že nic nedlužíte,“ reagovala třicetiletá Alena M. z Prahy na článek Práva.

„Je to promyšlený podraz. Mnozí lidé jim důkazy o tom, že nic nedluží, neposlali doporučeně, ale přes web ČKP, jak jim to jako možnost doporučuje. Neměli tudíž potvrzení. ČKP pak u soudu tvrdila, že žalovaný ve 30 dnech neprokázal, že není osobou, která musí příspěvek platit,“ napsal Právu Tomáš Angreška z portálu poskytujícího právní pomoc proti výzvám ČKP.