I majitelé aut, kteří řádně plní své závazky, čelí nekompromisním sdělením ve stylu: „Zaplať, nebo prokaž, že nejsi dlužník, jinak jdeš do exekuce!“ To se přesně na konci listopadu stalo Marku Dvořákovi z Břeclavi.

„Obdržel jsem výzvu k úhradě zákonného příspěvku nepojištěných vozidel za období 16. 6.–16. 9. 2013 ve výši 6690 korun. Jenže předmětný osobní automobil jsem už 16. května 2013 prodal a vzápětí řádně přepsal na nového majitele v evidenci vozidel,“ oznámil Právu Dvořák.

Divil se, že to musí být on, kdo je nucen do 30 dnů od obdržení výzvy prokázat, že není dlužníkem, když všechny údaje o autě by měly být v Centrálním registru vozidel (CRV).

Prodej mám doložený kupní smlouvou a kopií technického průkazu Marek Dvořák

„Nerozumím tomu, proč to vymáhají po mně, když technický průkaz jasně prokazuje, že v době, kdy dluh vznikl, bylo vozidlo už odhlášeno a přihlášeno na nového majitele,“ divil se Dvořák.

Podle něho to ale mnozí motoristé ze strachu z exekucí raději zaplatí, i když dlužníky nejsou.

2012: 70 tisíc zasažených

„Prodej mám doložený kupní smlouvou a kopií technického průkazu, který jsem si k mému štěstí po prodeji okopíroval,“ dodal. Není rozhodně jediný.

Jen loni bylo neoprávněnou výzvou k úhradě zasaženo více než 70 tisíc motoristů. Právu to potvrdila Česká kancelář pojistitelů (ČKP), která povinné ručení vymáhá. Z chybovosti údajů o vlastnících aut obviňuje Centrální registr vozidel, spadající pod ministerstvo dopravy.

To hází zodpovědnost zpět na ČKP s tvrzením, že se jedná o chyby v databázích pojišťoven.

Obě instituce shodně přitakávají – pan Dvořák má pravdu, dlužníkem ve skutečnosti nebyl. Kdy už ale konečně přestanou vymahačské výzvy neprávem obtěžovat tak velké množství motoristů, kancelář pojistitelů ani ministerstvo neprozradily.

Chyba je u ČKP, tvrdí ministerstvo

„ČKP se chyby nedopustila. Otázkou zůstává, jak je možné, že i pět měsíců od řádného oznámení změny vlastníka vozidla Centrální registr vozidel tuto informaci nereflektuje a poskytuje ČKP špatné informace,“ napsal k případu pana Dvořáka mluvčí ČKP Aleš Povr.

Registr vozidel podle něho obsahuje řadu chyb. „Netušíme, jak dlouho bude trvat, než se data v CRV vyčistí. Některé chyby ale způsobují sami motoristé, neboť neplní své povinnosti vůči registru,“ dodal Povr.

Česká kancelář pojistitelů zneužívá svoje postavení a medializované problémy se spuštěním registru vozidelministerstvo dopravy

„Pravda je na straně pana Dvořáka. S vyjádřením ČKP ale nesouhlasíme,“ reagoval mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Tvrdí, že v registru vozidel jsou zapsána stejná data, jako uvádí pan Dvořák ve své stížnosti.

„Při porovnání údajů tedy nemohly být ČKP sděleny jiné údaje než ty, které obsahuje registr. Ministerstvo dopravy má pouze jednu evidenci vozidel, do které obecní úřady obcí s rozšířenou působností vkládají data on-line,“ tvrdí Neusar. Podle něho má ČKP ještě jednu databázi, a to od pojišťoven. Domnívá se, že chyba vznikla právě zde, při porovnání dat z obou těchto zdrojů.

Podle ČKP ale v případě pana Dvořáka pocházela chyba z centrálního registru.

Ministerstvo dopravy se podle něho totiž setkává s případy, kdy je obesílána osoba, která nebyla nikdy zapsána v registru vozidel. Z toho podle ministerstva dopravy vyplývá, že ČKP obesílá osoby na základě druhé databáze pojišťoven.
„ČKP zneužívá svoje postavení a medializované problémy se spuštěním registru vozidel,“ stojí ve stanovisku ministerstva pro Právo.

Přetrvávající problémy s registrem podle něho „vznikají důsledkem propojení registru vozidel s vnějšími systémy, kdy není možné bez předchozího zjištění u vozidla provést zápis“.