Přitom její správné nastavení je pro prodej zcela klíčové. Prodávající mají totiž nereálně vysoká očekávání, a navíc nejsou schopni odhadnout skutečnou hodnotu své nemovitosti. Podle realitní společnosti RE/MAX se to týká až dvou třetin prodávajících.

Výsledek je pak zcela jednoznačný. Nejen, že se výrazně prodlužuje doba prodeje nemovitosti, zároveň i konečná prodejní částka je většinou o statisíce menší, než prodávající původně požadovali.

Připravili jsme pro vás přehled omylů, které lidé dělají při ohodnocení své nemovitosti.

1. Prodejní cenu odvozují od ceny pořízení

Lidé často odvozují cenu, za kterou se chystají nemovitost prodat, od ceny, za kterou si nemovitost pořídili, případně do ní zahrnují i zhodnocení za dobu vlastnictví nemovitosti.

"Zde je potřeba si uvědomit, že tržní ceny se u většiny nemovitostí za posledních několik let posunuly směrem dolů, byly postaveny byty nové a přibyl další fenomén, který ovlivňuje tržní cenu, a tím jsou dražby," doplňuje Martin Němeček z Realitní společnosti České spořitelny.

2. Neuvědomují si změny na realitním trhu

Druhý důvod úzce souvisí s důvodem prvním. Lidé se špatně orientují na trhu nemovitostí. "Neuvědomují si, že realitní trh se v posledních několika letech razantně změnil. Velká část klientů stále ještě uvažuje v cenových relacích roku 2008, tedy před nástupem hospodářské krize, kdy na trhu panovala úplně jiná situace," upozorňuje Jan Zachystal z realitní kanceláře RE/MAX Alfa.

Ceny nemovitostí se za poslední čtyři roky propadly v průměru o 30 procent. Například nemovitost, která se dnes běžně prodává za 2,45 miliónu korun, měla před čtyřmi roky hodnotu 3,5 miliónu korun. "Jde samozřejmě o extrémní případ, ale například pro panelákový byt je to bohužel realita," doplňuje Zachystal.

3. Cenu stanoví podle inzerce

Velmi často se lidé při stanovení ceny své nemovitosti inspirují inzeráty na internetu. Neuvědomují si, že prodávající tam mnohdy inzerují vyšší cenu, a vytvářejí si tak určitou rezervu pro případné slevy.

Uvědomte si, že každá nemovitost je unikátní, a i když bude inzerovaná nemovitost té vaší velmi podobná, nelze podle její ceny nastavit tu svou. Zdánlivě stejná nemovitost se může lišit v mnoha směrech, například lokalitou, dopravní obslužností či technickým stavem.

4. Nehledí na cenu, ale na své vlastní potřeby

Někteří prodávající stanoví cenu prodávané nemovitosti podle svých finančních potřeb. Například se chystají koupit jinou dražší nemovitost, část peněz budou čerpat z úspor a zbytek potřebují získat prodejem své stávající nemovitosti. Od toho pak odvodí i prodejní cenu.

5. Při prodeji nespěchejte

Chystáte-li se prodat svou nemovitost, rozhodně nespěchejte.  "Věnujte se přípravě nemovitosti na prodej, a to jak po stránce vizuální, tak právní. Je třeba mít dořešeny všechny právní vztahy k nemovitosti," doporučuje Martin Němeček.

"Ke správnému stanovení tržní ceny se vyplatí obrátit se na odborníka, který dlouhodobě sleduje vývoj na trhu, zná poptávku i nabídku po konkrétním typu nemovitosti, specifika lokálního trhu a pracuje také s interními cenovými mapami," doporučuje Jan Zachystal.