Na tiskové konferenci to sdělil generální ředitel ČP Petr Zatloukal. „Pilot ukázal, že České poště její zákazníci věří, a proto se nemálo z nich po oslovení rozhodlo jejím prostřednictvím řešit svou komplikovanou finanční situaci. Nová služba má tedy velmi slušnou perspektivu,“ je přesvědčen Zatloukal.

S mandátem od věřitelů

A jak bude nová služba konkrétně vypadat? Česká pošta s mandátem od věřitele doručí dlužníkovi dopis s informací o existujícím závazku a doporučí mu, jak by měl postupovat.

„V dopise také dlužník najde kontakt na pobočku pošty, kde se mu budou na přepážce věnovat vyškolení pracovníci. Je totiž důležité, aby se dozvěděl nejen o nárocích, které po něm požaduje třetí strana, ale především aby získal potřebné informace pro dobrou orientaci v problematice a následné správné rozhodnutí,“ vysvětluje Zatloukal.

Služba je krokem vstříc především vůči lidem s nejnižšími příjmyMiroslav Kalousek, ministr financí

Věřitelé za doručení jedné zásilky zaplatí České poště podle výše pohledávky od 258 do 1188 Kč. Řádově na stokoruny pak vyjdou poplatky, které dlužník v případě akceptování návrhu ČP zaplatí za sjednání splátkového kalendáře a další služby s tím spojené.

Na pobočkách pošty budou lidé moci dluh uhradit, nebo si dohodnout splátkový kalendář, a ušetřit tak náklady na případnou exekuci. Podle Zatloukala mnoho lidí vůbec neví, že má někde dluh.

„Je třeba zdůraznit, že služba je krokem vstříc především vůči lidem s nejnižšími příjmy, kteří jsou často nejhůře informačně vybaveni. Je to pokus ochránit ty slabé, aby jejich situaci nezneužívali někteří silní,“ uvedl ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09).

Celkový objem pohledávek řešených inkasními agenturami se loni v Česku zvýšil ve srovnání s rokem 2010 o jedenáct procent na 30 miliard korun. Průměrná výše dluhu tak stoupla o pětisetkorunu na 15 169 Kč.