„Prokáže-li se, že škoda vznikla kvůli nesprávným pneumatikám, může být viník postižen krácením pojistného plnění v havarijním pojištění v řádu několika desítek procent. U škody z povinného ručení dostane poškozený samozřejmě plnou částku pojistného plnění a pojišťovna může eventuálně vymáhat část po viníkovi nehody v rámci regresního řízení,“ sdělila Právu Eva Svobodová z Uniqa pojišťovny.

„Nová povinnost zimních pneumatik je strašákem pro viníky nehod, protože u bouraček způsobených nedobrzděním lze jednoduše zjistit, zda by k nim a škodě v daném rozsahu došlo i za předpokladu, že by na vozidle byly správné pneumatiky,“ uvedl Václav Bálek z Allianz.

Nedobrzdění na přechodu

V praxi to podle Svobodové probíhá tak, že u nesprávně obutých havarovaných vozidel likvidátoři zkoumají, zda by bývalo došlo ke škodě i na správných pneumatikách, či nikoli. Rovněž ověřují, zda nepříznivé podmínky, jako třeba náledí či souvislý sníh byly na komunikaci už déle.

Dojde-li tedy ke vzniku lokálního nečekaného náledí z poškozeného hydrantu a řidič na něm dostane smyk, předpokládá se, že by se tak stalo i na zimních pneumatikách, protože řidič takovou okolnost v místě nemohl předpokládat.

„Naopak k částečnému krácení pojišťovna přistoupí, trvají-li nepříznivé podmínky několikátý den a nedobrzdí-li řidič vozidlo před přechodem a srazí chodce. Přihlíží se k tomu, že v případě správného obutí vozu by byla brzdná dráha kratší a ke střetu by vůbec nemuselo dojít,“ zdůraznila Svobodová.

Kooperativa od viníků zimních nehod na letních pneu bude obvykle vyžadovat v případě plnění z havarijního pojištění dvojnásobnou spoluúčast.

Účastníkům zimních nehod, u nichž neasistuje policie, Uniqa doporučuje co nejpodrobněji vyplnit Evropský záznam o nehodě, kam se vyplatí zanést i informace o pneumatikách, „jeví-li se to s ohledem na povahu škody jako faktor, který měl nebo mohl mít vliv“.

Povinnost zapisovat informace o pneumatikách motoristé v tuto chvíli ale nemají; na formulářích k tomu neexistuje žádná předepsaná kolonka. „Pojišťovny ale budou určitě tyto informace zjišťovat v rámci šetření škod, takže je možné, že se v některých případech na své klienty se žádostí o poskytnutí těchto informací obrátí,“ potvrdil Václav Bálek z Allianz.