„Zjevně s nimi spolupracují policisté,“ napsal Právu čtenář Jan Kirchner, který v českém zastoupení německé společnosti řešil nehodu firemního vozu. Šlo o lehkou havárii v noci na dálnici, kdy se pomačkaly plechy o svodidlo.

„Policisté to prošetřili (museli být zavoláni, neboť šlo o služební auto) a ihned přivolali firmu, která zajistila odtah 20 km. Velmi jsme se divili, když nám přišla faktura na více než 20 tisíc korun. Když jsme se ohradili, že za takto krátký odvoz je to trochu moc, měli v ruce papír podepsaný řidičem, jenž tak učinil v šoku. Argumentovali také tím, že museli zamést dálnici. A to vše se děje za tiché spolupráce policie,“ napsal Kirchner.

I Václav Bálek z pojišťovny Allianz soudí, že by tito tzv. lafetáři, kteří si ze silnic udělali zlaté rýžoviště, u nehod nemohli být tak rychle, kdyby nedostávali tipy od řadových policistů. Nedařilo by se jim tak snadno vydělávat na extrémně drahých a často zbytečných odtazích, nebýt toho, že jim někteří policisté nejspíš jdou na ruku.

Na webových stránkách může každý najít aktuální dopravní informace, včetně dopravních nehod a jejich míst, a to i se souřadnicemi GPS, popisem události, následky nehody.policejní mluvčí Jan Melša

Tisíce napálených ročně

„Registrujeme několik tisíc takových případů ročně. Princip bývá stále stejný. Tyto neférové nehodové služby sice tvrdí, že spolupracují s pojišťovnami, ale ve skutečnosti nejsou naším partnerem ani partnerem jiné pojišťovny. Vmanévrují řidiče do předražené zápůjčky náhradního auta nebo předraženého odtahu.

Obrana je prakticky nemožná, protože firma ukáže, že má vše od motoristy podepsané, a tak z něho snadno získá i desítky tisíc,“ řekl Právu Bálek z Allianz.

Vedení policie odmítá, že by policisté nehodovým službám dávali echa. Podle policejního prezidia to už dnes není ani třeba.

„Pokud jde o možné získávání informací o dopravních nehodách ze strany asistenčních služeb či pohřebních ústavů, vysvětlení je prosté. Na našich webových stránkách může každý najít aktuální dopravní informace, včetně dopravních nehod a jejich míst, a to i se souřadnicemi GPS, popisem události, následky nehody,“ reagoval pro Právo policejní mluvčí Jan Melša.

Dopravní nehoda je tam zaznamenána několik minut poté, co se stala. Z tohoto systému čerpají informace jak různá dopravní zpravodajství, tak i některé navigace v automobilech.

Ze systému čerpají i navigace

„Informace ale využívají také vámi zmiňované subjekty, které se potom na místo dostaví leckdy dříve než samotní policisté. Ti obvykle jedou z jiného případu a nemohou zareagovat stejně rychle jako neustále po silnici kroužící vozidla soukromých asistenčních služeb. Chápu, že řadě řidičů může zneužívání informací policie působit nepříjemnosti, ale dopad informačního systému na plynulost a zejména bezpečnost silničního provozu je mnohonásobně vyšší,“ uvedl Melša.

Policejní webová aplikace o nehodách však nevysvětluje, proč policisté, když z místa volali odtah, tak jak popsal čtenář, nevyužili některé zavedené asistenční služby a zavolali komusi, kdo pak řidiče, respektive majitele vozu, osolil.

Inspekce ministerstva vnitra je v této věci tajuplná jako hrad v Karpatech. Na otázku, zda eviduje případy, kdy by policisté zneužili svého postavení a poskytovali informace o dopravních nehodách soukromým subjektům, inspekce pro Právo uvedla, že její zájem se může týkat i asistenčních služeb, ale „bližší informace ke konkrétním případům poskytovat není možné.“ „V případě, že se nám takovou trestnou činnost podaří odhalit, budou informace poskytnuty formou tiskové zprávy.

V letošním roce jsme žádný takový případ nerealizovali,“ sdělila Právu Inspekce ministerstva vnitra.