Nového provozovatele potřebuje ministerstvo dopravy najít do konce letošního roku, kdy vyprší smlouva se společností Kapsch. Nyní stát za provoz mýta platí zhruba dvě miliardy ročně.

Právě se současným provozovatelem chce ministerstvo dopravy prodloužit smlouvu. Podle společnosti SkyToll, která vybírá mýtné na Slovensku, je ale pro stát výhodnější jednat se dvěma uchazeči, protože pak bude mít větší šanci získat lacinější řešení. Jednání o prodloužení smlouvy s Kapschem je na programu středečního jednání vlády.

"Ministerstvo dopravy nemá dobré řešení, existují jen špatné a ještě horší řešení," řekl Okáli. Současná snaha ministerstva zdůvodnit zadání dalšího provozu mýtného systému bez veřejné soutěže Kapschi kvůli jeho technologické exkluzivitě podle Okáliho neobstojí. SkyToll prý dokáže prostřednictvím existujících mýtných bran vybírat mýto rovněž. [celá zpráva]

Snížit cenu je podle firmy možné například pomocí redukce počtu využívaných mýtných bran, nebo prodejních míst, kde mohou řidiči kamiónů vyzvedávat palubní jednotky. Pokud by stát přesto další správu systému zadal firmě Kapsch, je SkyToll ochotný obrátit se na soud.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částí silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Za loňský rok to bylo 9,7 miliardy korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jejím subdodavatelům platí zhruba pětinu vybrané částky.