Hlavní obsah

Elektrická mašina z plzeňské univerzity: 130 km/h, dojezd 160 kilometrů

Právo, Ivan Blažek

Rychlost omezená na dálničních 130 kilometrů, váha 135 kilogramů, dojezd 160 kilometrů. To jsou parametry unikátní elektrické motorky, kterou vyvinuli odborníci a studenti strojní fakulty plzeňské Západočeské univerzity.

Foto: Ivan Blažek, Právo

Elektrickou motorku projel přímo v kampusu šéf vývojového týmu Josef Formánek.

Článek

Nejde o žádný moped, ale regulérní silniční mašinu. Sportovní vzhled stroje, který nese pracovní název Électricité, tomu ostatně odpovídá.

„Jízdními vlastnostmi se vyrovná klasickému motocyklu o obsahu 125 až 250 kubíků,“ řekl Právu vedoucí vývojového týmu Josef Formánek. A srovnatelná je i cena. Prototyp vyšel - tedy když se nebere v potaz práce - na 160 tisíc korun.

„Konvenční motorky této třídy se dají pořídit od devadesáti do 180 tisíc,“ připomněl Formánek. Náklady se podařilo srazit díky použití některých běžně dostupných komponentů. „Část dílů jsme si vytiskli na 3D tiskárně,“ poznamenal Formánek.

Stačí běžná zásuvka

Od myšlenky k realizaci uběhl rok. „Byla to velká výzva, protože na podobné projekty se v univerzitním prostředí těžko shání peníze. Pomohly granty i sponzoři,“ podotkl Formánek.

Jedním z cílů bylo vybudovat co nejúspornější stroj. „ K jeho dobití stačí jakákoliv běžná zásuvka,“ vysvětlil Formánek. Elektromotocykl se podle něj dá vyrobit přímo na míru zákazníka. Motorem počínaje (prototyp je vybavený jedenáctikilowattovým, ale výkon může být i trojnásobný), a převodovku konče - v úvahu připadá automat i ruční řazení.

Díky možnému přednastavení jízdních a výkonových parametrů se dá motorka koncipovat pro svižnou i klidnou jízdu. „Ideální by byla třeba pro autoškoly,“ dodal Formánek.

Najde se výrobce?

Jestli ale elektrickou motorku z univerzitní stáje někdy čeká průmyslová budoucnost, je otázka.

„Firmy mohou bez problému získat licenci na její výrobu, doufáme, že nás některá osloví,“ uvedl Formánek. Jenže na Západočeské univerzitě v posledních sedmi letech vyvinuli jeden zajímavý elektrický samohyb ročně - už tady byla třeba motokára, retroauto, chopper - a vážný zájemce žádný.

„To je problém celé akademické sféry,“ připustil rektor ZČU Miroslav Holeček.

„Jsou tady výborné nápady, schopní studenti, konstruktéři. Ale v čem komerční podniky od počátku vidí byznys, to se tady řeší až následně. Je to velká výzva do budoucna, abychom už od počátků sledovali případné komerční využití. A u projektů, u nichž cítíme komerční potenciál, od začátku spolupracovali s příslušnými firmami,“ doplnil rektor.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám