"Nyní máme od firmy opravenu jednu tramvaj a podle ní budeme sami opravovat ty ostatní. Tento vůz by měl být zpět v provozu v řádu několika týdnů," uvedl mluvčí DPP Jiří Štábl.

Zbylých 56 tramvají, označovaných podle autora designu Porsche, opraví podnik sám a začne vracet do provozu od června. Měsíčně by mohlo jít o jednu až dvě tramvaje.

Vozy opraví sami podle návodu

DPP musel tramvaje odstavit v průběhu loňského roku kvůli trhlinám na konzolách určených k uchycení táhel, která vedou podvozek a přenášejí tažné a brzdné síly.
Tramvaje 14T nakoupil podnik v letech 2006 až 2010,  pořizovací cena jedné byla zhruba 57 miliónů korun. Záruka byla podle kupní smlouvy 25 měsíců a u posledních odebraných tramvají skončila už v roce 2012.

Loni v říjnu odvezli do plzeňské Škodovky jednu tramvaj, kterou firma opravila.

„Vzorovou opravu jedné tramvaje jsme provedli pro DPP bezplatně. Vytvořili jsme dokument, který stanoví nejlepší technologický postup při opravě, ze kterého může dopravní podnik vycházet při návrhu nejlepšího postupu opravy v dílenských provozech dopravního podniku,“ řekla Novinkám mluvčí Škoda Transportation Lubomíra Černá.

Odstraní lavice

Tramvaje „Porsche“ nebyly mezi cestujícími příliš populární kvůli uspořádání interiéru, především lavicím proti sobě, kdy se lidé téměř dotýkali koleny.

„DPP má v úmyslu v rámci těchto oprav využít možnost a zlepšit průchodnost těchto tramvají pro cestující tím, že by překonstruoval pozice sedaček cestujících v třetím a pátém článku tramvaje z podélného sezení na příčné. Jednoduše – zrušit lavice, které jsou proti sobě a nahradit je klasickými sedačkami jako je to u ostatních tramvají,“ upřesnil Novinkám Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje.

Tramvaj T14 nazývaná Porsche.

Tramvaj T14 nazývaná Porsche

FOTO: Novinky

„Vzhledem k technologickým zařízením tramvaje, které jsou pod těmito lavicemi, bude změna v interiéru náročnější. DPP by takto jednu upravenou tramvaj zařadil do provozu s cestujícími a rád by získal zpětnou reakci od cestujících, zda taková úprava je vnímána kladně,“ dodal.

Opravit jednu tramvaj podle něj bude stát DPP asi 2,5 miliónu korun, celkem zhruba 140 miliónů korun. Opravdu bude podnik hradit z tzv. strojního pojištění, které mají uzavřeno na nové tramvaje. Z tohoto pojištění lze hradit náklady na podobné pozáruční konstrukční vady, které nevzniknou běžným opotřebením, nebo náklady v případě opravy po srážce tramvají při nehodě a podobně.

Kupce zatím nenašli

Ředitel DPP Jaroslav Ďuriš loni uvedl, že pro tramvaje 14T hledají kupce v zemích bývalého Sovětského svazu. Důvodem podle něj bylo i málo místa ve vozovnách vzhledem k tomu, že se Praha do konce roku 2018 zavázala odebrat celkem 250 modernějších tramvají 15T ForCity.

„Nelze říci, že by ze záměru definitivně sešlo, nicméně díky rusko-ukrajinskému konfliktu se situace výrazně zkomplikovala. V tuto chvíli předpokládáme, že vozy budeme sami postupně zprovozňovat a dle situace na světovém trhu se budeme průběžně rozhodovat o dalším postupu. Je tedy možné, že část vozů si ponecháme a část se podaří prodat,“ uvedl Slunečko.

Místo ve vozovnách pro nové tramvaje chce podnik získat hlavně postupným vyřazováním starších tramvají T3 a T6.