Sobotka zároveň uvedl, že vláda se tento státní podnik nechystá privatizovat, a není proto podle něj výhodné jej převádět na akciovou společnost.

"Budeme-li poštu vnímat jako garanta veřejných služeb, které by měly být zachovány po celém území České republiky, jako garanta dostupnosti služeb zejména ve venkovském prostoru, pak je podoba státního podniku vhodnou formou," uvedl premiér. ČSSD bude podle něj usilovat o to, aby pošta státním podnikem zůstala.

Podle ministra vnitra Milana Chovance (ČSSD) tratí Česká pošta na provozu sítě poboček 2,4 miliardy korun ročně a zároveň jí Český telekomunikační úřad dovoluje síť poboček omezit o tisíc míst bez toho, aby přišla o status poskytovatele univerzální služby.

Případné omezování sítě poboček ale ve čtvrtek premiér odmítl. Podobně jako stát a kraje dotují České dráhy nebo autobusovou dopravu, je podle premiéra logické, že musí přispět i k zajištění veřejné služby na odlehlých pobočkách.

Pošta by mohla mít vlastní banku

Na dotaz, zda hodlá pošta i v budoucnu spolupracovat s ČSOB a poskytovat na pobočkách služby Era Poštovní spořitelny, nebo uvažuje o vytvoření vlastní banky, ministr Chovanec uvedl, že ve hře jsou všechny varianty.

„Pošta má s ČSOB uzavřenou smlouvu, díky které získá ročně 1,4 miliardy, takže si můžete snadno spočítat, že bez ní by byla dávno ve ztrátě," uvedl na tiskové konferenci Chovanec. Ve hře je podle něj buď vytvoření vlastní banky České pošty, nebo uspořádání tendru na poskytovatele bankovních služeb. „Zkoumáme obě cesty,” dodal Chovanec.

Pošta si na sebe musí vydělat, tvrdí Babiš

Proti tomu, aby stát dotoval poštu, je ale ministr financí Andrej Babiš. Podle něj je pošta aktivem s velkým potenciálem, ale je pro ni potřeba najít nové způsoby výdělku. Babiš uvedl, že má například návrh od finanční správy, že by od ní mohla pošta převzít hotovostní pokladnu. To by se mohlo týkat i celní správy. [celá zpráva]

Česká pošta provozuje asi 3 250 poboček. Loni vykázala zisk 305 miliónů korun, výnosy ale klesly o půl miliardy na 19,5 miliardy Kč. Firmě klesají výnosy z klasického doručování a snaží se je nahradit jinými činnostmi - uvažuje například o prodeji léků, které nejsou na předpis. [celá zpráva]