Klíčová dopravní stavba měla původně řidičům v Praze sloužit v roce 2011. Politici termín několikrát odložili. První se příští týden otevře Trojský most, který je součástí komplexu.

Nejdelší tunel v Česku bude stát 36,9 miliardy Kč. Proti plánu se prodražil o šest miliard.

Podmínkou jsou úspěšné testy

„Jsem nesmírně rád, že po všech peripetiích můžeme Pražanům konečně sdělit termín, kdy bychom chtěli ve zkušebním režimu zprovoznit Blanku,” uvedl Nouza.

„Vše je samozřejmě podmíněno úspěšným testováním technologické části, bezpečnostních systémů a převzetím díla investorem stavby,” doplnil.

Video

Průjezd tunelem Blanka. Zdroj: Novinky.cz

Praha musela doplatit pět miliard

Stavbu tunelového komplexu, kterou naplánovalo někdejší vedení města v čele s Pavlem Bémem (ODS), provází řada problémů a nesrovnalostí. V průběhu stavby totiž vznikly miliardové vícenáklady a Praha si nevěděla rady s jejich proplacením.

Spor se stavební firmou Metrostav na začátku letošního roku skončil u rozhodčího soudu. Soud nakonec nařídil Metrostavu dostavět tunel do konce září a Praze zaplatit pět miliard korun. Podle vedení města tím arbitři zlegalizovali platby, které vznikly nad rámec původních smluv, a zároveň odblokovali stavbu, kterou Metrostav loni pozastavil.

Tunel Blanka

Tunel Blanka

FOTO: Mapy.cz

Kvůli neproplaceným fakturám vede Praha arbitráž i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). A kvůli dluhům hrozila městu zastavením prací a žalobou i firma ČKD Praha DIZ.

Minulé vedení města v čele s Bémem tvrdilo, že náklady na stavbu tunelového komplexu budou 21 miliard korun. Podle současného vedení města ale už tehdy muselo být politikům jasné, že za takovou částku není možné tunel vybudovat. Před volbami v roce 2010 už podle TOP 09 věděli, že náklady budou kolem 31 miliard.

Stavba tunelového komplexu začala v roce 2007. Blanka měří přes šest kilometrů. Navazuje na Strahovský tunel a končí mostem v Troji.

Video

Vizualizace tunelu Blanka