Zákaz platí od pátku 5. září. Mosty přitom slouží pouhé čtyři roky.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Rozhodnutí učinilo ŘSD na základě mimořádných prohlídek provedených v srpnu, při kterých se zjistilo, že mosty nacházející se na mimoúrovňové křižovatce jsou ve velmi špatném technickém stavu. Mosty byly přitom postaveny v roce 2008 a na dálniční síť byly napojeny až v roce 2010.

„Uzavření mostů pro nákladní dopravu nesouvisí se středečním zhroucením mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku. Bezpečnost mostů kontrolujeme průběžně. V pátek byla na místě vykonána aktuální obhlídka a jde o naší reakci na aktuální technický stav mostů,“ vysvětlil mluvčí ŘSD Jan Rýdl s tím, že veškeré náklady bude hradit zhotovitel.

Zatím jsou mosty uzavřené jen pro nákladní dopravu, za pár dní ale mohou být mosty zavřené úplně. „To je postup, který nemůžeme vyloučit. Co určitě nemůže nastat, je že v pátek pokrčíme rameny, řekneme, že jsme se zmýlili a pustíme tam všechna auta,“ nastínil mluvčí, který řekl, že nemůže vyloučit, že během zkoumání dostane ŘSD natolik alarmující informace, že bude muset učinit další opatření. „Například i úplně mosty uzavřít.“

Z našeho pohledu nejsou nebezpečnémluvčí Eurovie Iveta Štočková

Podle ŘSD jsou na mostech uzavřeny mostní závěry, vysunutá ložiska mimo přípustné meze a dochází k nerovnoměrným pohybům mostních podpěr. „V současnosti budou následovat staticko-dynamické zkoušky, přepočet zatíženosti a také sledování vývoje vzniklých trhlin. Příčinu musí zjistit zhotovitel během reklamačního řízení a navrhnout koncept technického řešení oprav s termínem do pondělí 15. září, do 22. září čekáme finální projekt technického řešení,“ uvedl Rýdl.

Mosty stavěla společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava, dnes Eurovia. ŘSD po ní chce, aby vady odstranila. Rozhodčí řízení běží v této věci už od poloviny roku 2013.

„O dílčích problémech víme, ale bez zjištění příčiny nemůžeme navrhnout vhodné opravy. Pro to bychom potřebovali dostat se k uvedeným mostům, k tomu ale potřebujeme souhlas majitele komunikace a tím je ŘSD. Za celé tři roky se nám toto povolení nepovedlo získat,“ uvedla na obhajobu Eurovie její mluvčí Iveta Štočková.

U nájezdů na D1 jsou značky upozorňující na to, že auta těžší než 3,5 tuny musí jinudy.

U nájezdů na D1 jsou značky upozorňující na to, že auta těžší než 3,5 tuny musí jinudy.

FOTO: Pavel Karban, Právo

Dodala, že firma neví z jakého důvodu ŘSD vyloučilo nákladní dopravu z obou mostů, které jsou podle ní mimo hlavní trasu dálnice. „Z našeho pohledu nejsou nebezpečné,“ připojila.

Uzavřením mostů se zhoršila dopravní situace v Ostravě. „Nákladní automobily teď musí na ulici Rudnou nebo Bohumínskou, nemohou přes Místeckou. A víme, že se velmi vážně uvažuje, že příští týden by ŘSD mohla tyto mosty uzavřít úplně. Pro celou dopravu,“ sdělil náměstek hejtmana pro dopravu Daniel Havlík (ČSSD).

Situaci označil za problematickou. „Pro nás by uzavření mostů pro veškerou dopravu znamenalo značnou komplikaci, protože veškerá vozidla, která najížděla za Slovenské ulice nebo z dálnice přes kruhový objezd na Místeckou, by musela jezdit přes centrum města, což by bylo komplikované, zahltilo by to dopravu,“ doplnil a dodal, že prozatím by měl zákaz vjezdu automobilů nad 3,5 tuny a omezení rychlosti na mostech platit minimálně do konce roku. „Pokud nedojde k úplné uzávěře,“ zopakoval.