Kamerový systém, který se využívá například v Maďarsku, se podle Čočka ukázal jako nejvýhodnější ve studii proveditelnosti. SFDI proto navrhne ministerstvu dopravy přechod na tuto technologii.

Na desetileté referenční období vychází kamerová technologie o zhruba miliardu korun laciněji než současný systém dálničních kupónů, uvedl Čoček. Konečné rozhodnutí ale bude muset udělat vláda. Pokud by se ale po čase od systému upustilo a přešlo se například na zpoplatnění osobních aut podle skutečně ujetých kilometrů, přišla by vniveč počáteční investice na nákup kamer a přechod od papírových kuponů by se tím pádem nevyplatil, upozornil šéf SFDI.

Kamerový systém je podle studie výhodnější než dražší satelitní nebo mikrovlnný systém, které se běžně používají při zpoplatnění kamiónů. Výhoda systému videoidentifikace spočívá podle studie v tom, že není nutné mezi řidiče distribuovat kupóny nebo palubní jednotky, jaké mají v ČR povinně kamióny. Záznamy z kamer umístěných podél zpoplatněných komunikací se jen srovnají s databází platících uživatelů pod konkrétní registrační značkou a odpadnou tím náklady na síť prodejních míst, které v současnosti dálniční známky distribuují.

Větší pohodlí pro motoristy

Vybraná varianta by měla přinést i větší pohodlí řidičům. Platbu za použití zpoplatněných komunikací by mělo být možné uskutečnit přes internet nebo mobilním telefonem. Souběžně s předpokládaným nárůstem online plateb očekává fond postupné uzavírání jednotlivých obchodních míst, kde bude možné za známku platit hotově. Od toho si fond do budoucna slibuje další úspory.

Nevýhodou systému je počáteční investice na nákup kamerového systému. Tyto počáteční náklady studie vyčíslila na zhruba 214 miliónů korun.

Ročně stát na dálničních kuponech vybere 3,9 miliardy korun. Zavedením kamerového systému by se tento výběr zvýšil o 2,4 procenta, odhaduje SFDI s tím, že nový efektivnější způsob kontroly přiměje k nákupu známky řadu dnešních neplatičů.