"Lidé se domnívají, že stáčení tachometrů je ryze českým fenoménem a dovážejí si neprověřená ojetá vozidla z Německa. Navíc si často neprověří nejen historii, ale ani původ vozidla a spoléhají na tvrzení dovozce. V ČR jsou pak často legalizovaná odcizená a předělaná vozidla z celé Evropy," uvedl Martin Pajer ze společnosti Cebia, která se zabývá zkoumáním původu vozidel.

Stáčení tachometrů je v Německu trestným činem. "Přesto se ukazuje, že je i v Německu velkým problémem a samotné legislativní opatření ho nevyřeší. V praxi je totiž velmi obtížné stočení dokázat konkrétní osobě, obzvlášť pokud chybí servisní záznamy k vozidlu nebo jsou rovněž zfalšovány," dodal Pajer.

V Česku za změnu počtu ujetých kilometrů ve vozidle trestněprávní postih nehrozí. V Česku mají podle údajů Cebie stočený tachometr asi dvě pětiny aut. Roční dovoz loni přesáhl 120 000 ujetých vozů.