Komise pod vedením bývalého ministra dopravy Kurta Bodewiga podle listu upozornila, že EU "nepřipouští žádnou diskriminaci uživatelů na základě státní příslušnosti nebo bydliště" a požaduje "spravedlivé a transparentní mechanismy při rozložení zátěže infrastrukturních nákladů na uživatele". Model mýtného pro cizince, jak ho prosazuje CSU, by podle komise byl v rozporu s oběma těmito body.

Strana bavorského premiéra Horsta Seehofera navrhuje zpoplatnit německé dálnice pro osobní automobily, němečtí řidiči by si však mohli poplatek odečíst z daní. Mýtné by se tak dotklo jen zahraničních motoristů, včetně těch českých. CSU i za pomoci tohoto požadavku nedávno drtivě vyhrála v bavorských zemských volbách. Ostatní strany ho však odmítají a právníci i Evropská komise ho označili za protiprávní. Bavorští konzervativci z něj ale neslevují a nedávné průzkumy ukázaly, že má podporu i u veřejnosti.

Kamióny by měly platit všude

Bodewigova komise, která má za úkol hledat způsoby udržitelného financování dopravní infrastruktury, v případě dálničního mýtného pro osobní auta doporučila jeho zavedení pro všechny. Na škále v podobě semaforu mu dala ale pouze oranžovou. Výtěžek z něj komise vyčíslila na 4,1 miliardy eur (105 miliard Kč) za rok, pokud by cena roční viněty byla 100 eur (přes 2500 Kč).

Zelenou si od německých expertů vysloužilo rozšíření mýtného pro kamióny z dálnic a části spolkových silnic na všechny komunikace v zemi, které by podle nich vyneslo 4,4 miliardy eur (113 miliard Kč) ročně navíc. Pozitivně ohodnotili také případné zvýšení současného poplatku pro kamióny, který činí v průměru 17 centů (4,40 Kč) za kilometr, nebo rozšíření placení na všechny spolkové silnice, jak se v Německu označuje obdoba komunikací 1. třídy. To by se citelně dotklo i českých dopravců.

Vyšší investice

Podle komise by měl německý stát v příštích 15 letech investovat do dopravní infrastruktury každý rok nejméně 7,2 miliardy eur (185 miliard Kč). V současnosti je to 5,5 miliardy (142 miliard Kč).

Doporučení Bodewigovy komise poslouží jako podklad pro středeční jednání německých ministrů dopravy. Jejich závěry by se pak měly promítnout do vyjednávání o nové vládní koalici.