Právě posledně zmiňovaná trasa bude navazovat na obchvat Českých Budějovic, kde jsou zase problémy s pozemky, na nichž mj. stojí logistické centrum a jeho výkup nemusí proběhnout bez komplikací.

„Mohu potvrdit, že v souvislosti s vyhodnocením výběrového řízení na úsek Veselí nad Lužnicí–Bošilec jsme podali námitky, neboť se domníváme, že vítězný uchazeč (Skanska, pozn. red.) předložil mimořádně nízkou cenovou nabídku, která není ekonomicky opodstatněná,“ reagovala v úterý dopoledne na dotaz Práva mluvčí společnosti Strabag Edita Novotná.

Pro České Budějovice, Jihočechy, ale nejen pro ně je nešťastné, že konkurenční boj zachází do extrémů.Miroslav Joch, náměstek českobudějovického primátora

Mluvčí Eurovie Petra Kučerová pak podotkla, že Eurovia se domnívá, že některé nabídky konkurenčních firem obsahují jednotkové dumpingové ceny. „Stejně tak hodnotíme i cenu vítěznou, která je ve srovnání s ostatními, už tak nízkými, nízká výrazně,“ upřesnila mluvčí. Na otázku, zda se Eurovia, pokud Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jejím námitkám nevyhoví, obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, uvedla, že to je předčasná otázka, dokud nepadlo rozhodnutí. Obdobně reagovala i Novotná.

Možný posun prací na příští rok

Ředitel českobudějovické správy ŘSD Miloslav Ouředník počítá se standardním postupem, to znamená, že do deseti dnů se sejde komise a námitky projedná. „Pokud jim nevyhoví a stížnost se dostane k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, odhaduji, že zahájení prací by se mohlo posunout na jaro příštího roku,“ konstatoval Ouředník.

Poslední dokončovací práce na novém úseku D3

Dokončovací práce na úseku D3

FOTO: Vladimír Vácha, Právo

„Pro České Budějovice, Jihočechy, ale nejen pro ně je nešťastné, že konkurenční boj zachází do extrémů. Doufám, že rozhodování o námitkách, a to i v případě, že se přesune do kompetence Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, bude rychlé a zvítězí zdraví rozum,“ glosoval kroky neúspěšných firem náměstek českobudějovického primátora Miroslav Joch (ČSSD). Dodal, že námitku na úsek Veselí–Bošilec zcela nechápe, neboť rozdíl mezi prvním a druhým uchazečem je 30 miliónů a to při tak velké investici není výrazný rozdíl.

Stavba se protahuje

„U druhého úseku, pokud vím, činí vítězná nabídka 595 miliónů, což je o 120 miliónů méně než druhá nejnižší, a zde určité rozladění firem na dalších místech trochu chápu,“ dodal Joch. Hejtman Jiří Zimola (ČSSD) v této souvislosti podotkl, že stavba dálnice D3, což se už ukázalo už i několikrát v minulosti, nepůjde tak rychle, jak by si nejen Jihočeši přáli.

„Po problémech s pozemky, na kterých úřady povolily stavby, jako by ani nevěděly, že tudy povede dálnice, se protahuje zahájení prací na již připravených úsecích. Nechci posuzovat, nakolik je nabídka vítězné firmy výhodná a nakolik je odvolání firem s dražší nabídkou účelové. Budu ale rád, když se zmiňovaný úsek dálnice postaví co nejlevněji, co nejdříve a v co nejlepší kvalitě,“ zdůraznil hejtman.

Dodal, že bohužel ho některé případy z nedávné minulosti nutí k opatrnosti.  Stává se totiž, že firmy ve snaze vyhrát ve výběrovém řízení jdou pod cenu a pak buď neodvádějí stoprocentní kvalitu, nebo požadují peníze za vymyšlené vícepráce. Věří, že v tomto případě má vítězná firma každou rozpočtovou položku zodpovědně naceněnou.