Vláda dostává od ČSSD, jíž jste stínovým ministrem, za uši proto, že lidem bere, teď během povodní jim ale pomáhá a dává, neberou povodně vítr z plachet opozici?

Ne, protože je legitimní očekávat od každého veřejného představitele, že se bude chovat rozumně.

Lidé a zejména ti v postižených oblastech nechtějí poslouchat o nějakých rozbrojích, ale očekávají pomoc. Během povodní by měly rozbroje utichnout. Poté, co voda opadne, ulice budou uklizeny a nebezpečí pomine, začne se mluvit o tom, co se udělalo špatně.

Nezastoupila vás ale i během povodní nečekaně TOP 09 a ODS, které se bez ohledu na povodně chytly pod krkem?

Nejde o spor stran, je to primárně pražský problém. Absurdní je, že když přišly v roce 2002 povodně, měla Praha také kompromisního primátora, dosazeného s myšlenkou, že je to dočasně přes léto, kdy nemůže moc zkazit. Život je ale složitější.

Povodně v roce 2002 napáchaly škody za 72 miliard, republika ale měla menší dluhy, nebyla zadlužená Praha. Z čeho se zaplatí povodňové škody, nepodrazí to skomírající ekonomice nohy?

Pokud se nestane nic mimořádného, například že by znovu mohlo začít vydatně pršet, nebudou škody srovnatelné s rokem 2002. Navíc by se ukázalo, že miliardové investice do protipovodňových opatření byly nesmyslné.

Odstraňování škod může pomoci ekonomice. Nejen tím, že vzniknou pracovní příležitosti. Povodně absurdně pomohou celé zemi. Současná vláda totiž, jak doufám, jimi zdůvodní ústup od svých ideologických manter, že prioritní je v době krize škrtání a drastické snižování dluhů, na což celá ekonomika a hlavně lidé čekají zatím marně několik let.

 

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Když jsme u protipovodňových opatření, v obci Zálezlice se od roku 2002 ještě ani nedokončila protipovodňová hráz.

Míst, kde ještě něco chybí, je dost, ale například Praha má zábrany, neteče do metra, jehož zatopením vznikly v roce 2002 největší škody.

Možná byste měl upozornit i na to, že také přes všechny sliby a závazky se od roku 2002 jako o život stavělo v zátopových oblastech.

To je odpovědnost starostů a výsledek obrovského tlaku stavebníků. Okolo vody se strašně hezky bydlí. Komerční sektor ale už poslal varovný signál. Pojišťovny vyplatí výrazně méně peněz, protože mají záplavové mapy a rizikové oblasti nepojišťují.

ČSSD nemá žádný seznam zakázaných slov

Je velká šance, že ČSSD vyhraje volby a vy se stanete ministrem financí. Co uděláte jako první pro změnu?

Jednoznačně zahraničněpolitické kroky, které mají dopad do vnitřní politiky.

To je co?

Především se musíme postavit jinak k vnějšímu světu. Soc. dem. vláda v roce 1998 řešila na svém počátku rovněž krizi, propad HDP. K čemu ale došlo – změnil se přístup k zahraničním investicím a k evropské integraci. Zlepšily se vztahy se Slovenskem (narovnalo se rozdělení federálního majetku). Zlepšily se vztahy s Ruskem, Čínou.

I v současnosti je třeba překonat izolaci, do které nás tlačí ODS. TOP 09 se sice tváří proevropsky, ale když dojde k řešení konkrétních problémů, má blíže k izolacionismu ODS.

Bude se muset prosazovat politika všech azimutů, získávat ruské, čínské a americké investice. I když to bude složitější, protože na rozdíl od roku 1998 má svět dnes velké potíže.

Budeme muset řešit čerpání evropských fondů. To vidím jako největší fiskální katastrofu.

Stínový ministr financí za ČSSD Jan Mládek

Stínový ministr financí za ČSSD Jan Mládek

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Takže nemáte v plánu zadlužit republiku?

Jako ministr se budu snažit udržet deficit veřejných financí pod třemi procenty. To je cíl, který si stanovila i současná vláda.

I když potenciální soc. dem. vláda zruší druhý pilíř penzijní reformy?

Nemluvil bych o zrušení, ale o transformaci. Nám nejvíce vadí, že z prvního pilíře odtékají tři procenta ze státního důchodového pilíře. První opatření, které bychom přijali, to zastaví. Pak bude otázka, co se s tím druhým pilířem udělá. Kdybych chtěl být i zlomyslný, tak neuděláme nic. Lidí se přihlašuje málo, necháme soukromý sektor, ať si to vyřeší. Spíše ale předpokládám, že dojde k dohodě, transformaci.

Klienti fondů druhého pilíře by mohli například dostat možnost, že by si převedli svá dvě procenta a tři ze státního do třetího pilíře. Pak jim ale zůstane v prvním pilíři snížený nárok na důchod za dobu, co byli v druhém, nebo vrátí to, co dostali od státu, převedou si jen to, co dali ze svého, a pak dostanou důchod v plné výši.

Vy zrovna jako soc. dem. neoplýváte nějakým dlouhodobým stabilním programem.

Ale tak to přece není. Naším dlouhodobým programem je udržení sociálního státu. To přesahuje i vnitrostranické půtky.

Úlety typu příživnických živnostníků či povinné rodičovské dovolené pro otce nebyl program?

Povinná rodičovská dovolená měla jediný problém. Co mělo odejít z e-mailové adresy oranžového klubu jako podnět k diskusi, odešlo pod hlavičkou soc. dem. Moje historka měla potíž nevhodného slova, měl jsem použít slova černý pasažér. Dost mne štve, že předseda vlády proti mně a ČSSD vede štvavou kampaň a současně do Bruselu servilně slibuje, že vyřeší problém nedostatečného zdanění živnostníků.

Co je pravdy na tom, že v soc. dem. máte jakýsi slovník zakázaných slov a pojmů?

ČSSD nemá žádný seznam zakázaných slov. To bylo jen neformální doporučení jednoho z kolegů.

Ekonomika je v propadu, všechny strany se zaklínají prorůstovými opatřeními, všichni slibují stabilitu. Jaké budou ty vaše, ale prosím konkrétně?

Nejlepší impulz pro ekonomiku by byla dostavba Temelína. Kdyby byl Temelín státní, můžeme začít stavět hned.

Klíčové je dát lidem práci. K tomu je možné využít státní podniky typu Lesů ČR a jejich finanční zdroje pro zvýšení zaměstnanosti. Nebo vytvořit nový státní podnik z Ředitelství silnic a dálnic. Získávat soukromé investory. Czechinvest se musí vrátit ke svému skutečnému poslání, které načrtl Martin Jahn. Politiku dělat do všech azimutů, zaměřit se na Rusko, Čínu, Japonsko. Pro začátek stačí uvolnit vízovou politiku pro Japonsko a Čínu.

Státní správa je nefunkční, byrokratická, bez motivace, schopní lidé z ní prchají. Je nutné ji odpolitizovat. To ale současná vláda nechce. Je nutné rychle přijmout zákon o státní službě, aby byli profesionální úředníci, kteří by se starali o zájem státu. V normální fungující zemi udržují stabilitu nikoli volené elity, ale hlavně majitelé kapitálu a státní úředníci.

Budoucí vláda bude s velkou pravděpodobností ale koaliční, takže jasné sliby a teze se budou pod tlakem koaličního partnera měnit. Není lepší, pokud chcete prosadit svůj program, menšinová vláda?

Přes všechny problémy koaličního vládnutí bych si přál vládu koaliční. Menšinová vláda ČSSD by byla možná nejspíše s podporou KSČM. A to má řadu dodatečných nákladů. Lepší varianta je koaliční vláda ČSSD se středovými stranami. Samozřejmě rozhodnou výsledky voleb.

Pomůže k tomu prezident na Hradě?

Osobně velmi vítám některá vystoupení pana prezidenta k hospodářské politice. Nemusím se vším souhlasit, ale on otevírá prostor z té ztuhlé demagogie a tuhé ideologie zbankrotované pravice k pragmatičnosti a zdravému rozumu.

Celý rozhovor s Janem Mládkem si můžete přečíst v sobotním Právu