Podle ČSOB se tak potvrdilo, že předchozí rozhodnutí stejného soudu o nepřiznání poplatků Hypoteční bance nemá precedentní povahu. [celá zpráva]

Podle zástupců iniciativ, které bojují za vrácení těchto poplatků, nešlo o jejich klienta a neví se, o co v tomto případě konkrétně šlo.

Soud podle banky v odůvodnění rozhodnutí konstatoval, že žalobkyně vstoupila do smluvního vztahu s ČSOB dobrovolně a o výši poplatku, stejně jako o výši dalších plateb, byla informována.

Soud prý dále uvedl, že ujednání o poplatku je určité a neshledal ani jeho nepřiměřenost, ani jiný rozpor s českými či unijními předpisy o ochraně spotřebitele.

„Toto rozhodnutí jednoznačně potvrdilo dosavadní judikaturu českých soudů, jež standardně ve vymáhacích sporech potvrzovaly nárok bank na poplatky za vedení a správu úvěru. I v rozhodnutích vyšších instancí se konstatovalo, že banka nárok na poplatek jasně prokázala,“ uvedla výkonná ředitelka právních služeb ČSOB Zlata Kunešová.

Iniciativy: Žaloba byla schválně chybná, je to podfuk

"Na této kauze se ukazuje to, jak důležité je kvalitně připravit žalobu k soudu," řekl provozovatel serveru Bankovnipoplatky.com Patrik Nacher.

"Na tomto soudním sporu se potvrzují naše informace, že banky spolu se 'spřátelenými' klienty podávají záměrně chybně formulované a podané žaloby s cílem takové soudy vyhrát, a tím podlomit odhodlání klientů soudní cestou uplatňovat svá práva na vrácení úvěrových poplatků," doplnil provozovatel Poplatkyzpět.cz Daniel Paľko.

Žaloby kvůli poplatkům od února

Obvodní soud v Praze 5 18. dubna naopak rozhodl ve sporu o vrácení úvěrových poplatků ve prospěch klienta banky. Podle představitelů iniciativy Poplatkyzpet.cz byl rozsudek průlomový. Hypoteční banka reagovala tvrzením, že rozhodnutí soudu se vztahuje k velmi specifickému případu a rozhodně jej nelze považovat za precedentní. Názory právníků na to, zda jde o průlomové rozhodnutí, se liší.

Také finanční arbitr před několika týdny v prvním nálezu ve sporu o poplatek za vedení úvěrového účtu rozhodl o tom, že banka je povinna poplatek klientovi vrátit. Navíc má zaplatit pokutu podle zákona o finančním arbitrovi. Vydání prvního nálezu ve sporu o poplatek za vedení úvěrového účtu či správu úvěru ale podle arbitra neznamená, že všechny další případy budou posuzovány shodně.

Tuzemské banky čelí prvním individuálním žalobám kvůli poplatkům za vedení úvěrových účtů od února. O vrácení poplatků za vedení hypotéky nebo spotřebitelského úvěru žádá 310 000 klientů bank, které zastupují servery Poplatkyzpět.cz, Bankovnípoplatky.com a Jdeto.de. První žaloby na banky plánují podat v červnu.

Možnost vrácení bankovních poplatků se týká lidí, kteří mají hypotéku, stavební spoření nebo spotřebitelský úvěr. Žádost o navrácení se vztahuje na dobu posledních čtyř let. Vychází z rozhodnutí soudu v Německu v roce 2011, podle něhož je poplatek za správu úvěrového účtu nezákonný. Úvěrový účet je evidencí bank a klient za tento poplatek žádnou službu neobdržel.

O vrácení poplatků lze žádat pouze v případě, že smlouva o úvěru nebyla uzavřena v rámci obchodní (podnikatelské) činnosti nebo v rámci samostatného výkonu povolání. V případě, že dotyčný má spotřebitelský úvěr jako fyzická osoba, pak o vrácení poplatků prostřednictvím služby může zažádat.