„Výsledky ČOI potvrzují, že poměr zjištěných porušení povinností vzrostl ve srovnání s rokem 2011 o 10 procent. Proto chci se zástupci profesních asociací podnikatelů v cestovním ruchu dohodnout pravidla, která těmto nešvarům zamezí, a všechny, kdo je nebudou respektovat, přísněji postihovat. K tomu využiji všech pravomocí České obchodní inspekce,“ řekl ústřední ředitel Vladimír Velčovský.

Nejčastějším zjištěním, konkrétně ve 46 případech, bylo porušení povinnosti řádně informovat spotřebitele o reklamacích. Dalšími nešvary, s nimiž se inspektoři setkali, bylo užívání nekalých obchodních praktik, náležitosti reklamačního řízení nebo nedostatečné, případně neúplné informace o zboží a službách.

Nejvyšší pokutu, kterou ČOI ve dvou případech udělila, činila 200 tisíc korun. Jednou trestala 80tisícovou a jednou 50tisícovou pokutou. „Na malá porušení je sankce do pěti tisíc korun,“ doplnila pro Novinky Fléglová.

Nedostatky přetrvávají

„Z celkových výsledků a zejména vysokého procenta zjištění je zřejmé, že nedostatky ve službách cestovních kanceláří a agentur přetrvávají,“ uvedla Fléglová s tím, že kontroly se nevztahovaly jen na klasické kanceláře, ale také na internetové nabídky.

Mluvčí připomněla, že v loňském roce se obrátilo s podáním ohledně protiprávního jednání různých cestovek více než 200 spotřebitelů. Nejčastěji se jednalo o stížnosti na způsob vyřízení reklamace.

„Vzhledem k vysoké míře zjištění a zejména dopadům protiprávního jednání cestovních kanceláří a agentur na spotřebitele budou kontroly v této oblasti pokračovat i v roce 2013,“ dodala Fléglová.

Kontroly v roce 2012
inspektorát
počet kontrol
zjištěná porušení
porušení v %
Středočeský a Hl. město Praha
73
39
53,4
Jihočeský a Vysočina
19
8
42,1
Plzeňský a Karlovarský
60
20
33,3
Ústecký a Liberecký
30
12
40,0
Královéhradecký a Pardubický
25
7
28,0
Jihomoravský a Zlínský
39
11
28,2
Moravskoslezský a Olomoucký
28
14
50,0
celkem
274111
40,5
Zdroj: ČOI