„ŘSD má na posouzení námitek desetidenní lhůtu. Budeme se ji snažit zkrátit, ale je téměř jisté, že jim nevyhovíme. Neúspěšní uchazeči se pak mohou obrátit s žádostí o přezkum na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), a ten není vázán žádnými termíny. Pokud by se tedy řešení námitek protáhlo na několik měsíců, nebylo by už letos možné s modernizací začít, protože by to v příští zimě znemožnilo řádnou údržbu dálnice,“ konstatoval Čermák.

Námitky zmíněných firem mají přitom podle Čermáka spíše formální charakter, takže je ještě naděje, že by se start modernizace tolik neoddálil. Smlouvy s vítězi tendrů pro první etapu zatím ovšem podepsat nelze.

Po zimě přibyly dvaceticentimetrové výtluky

Na otázku Práva, jak to tedy nyní bude s opravami těchto úseků po zimě, Čermák odpověděl: „Jde o vážný problém, protože úseky pro první etapu modernizace jsme vybírali podle jejich havarijního stavu. Proto se na nich už několik let prováděly pouze nejnutnější opravy, aby se s ohledem na chystanou modernizaci zbytečně nevyhazovaly peníze. Tato zima byla navíc opravdu špatná a na vozovkách se vytvořily i dvaceticentimetrové výtluky. Teď to budeme muset řešit.“

Nabídky do tendrů na modernizaci D1 podalo třináct uchazečů. Posuzovala je vládou jmenovaná komise, která rozhodla, že úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší bude modernizovat sdružení firem OHL ŽS a Alpine Bau CZ a úsek mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou konsorcium firem Colas CZ a Porr.

Zhotovitelem úseku Velká Bíteš–Devět křížů má být rovněž OHL ŽS a Alpine Bau CZ. Komise již také doporučila vítěze tendrů na úseky Šternov–Psáře a Loket–Hořice, které ŘSD zveřejní v příštích dnech.

Nevyřízené účty

Průtahy se startem modernizace D1 jsou další ranou pro tuzemské stavbaře. „Trh skomírá, a místo abychom jednali konstruktivně, bereme si jako rukojmí firmy na jiných stavbách,“ prohlásil Čermák v souvislosti s námitkou, kterou vůči výsledkům tendru na D1 podala Eurovia CS. S tou totiž vede ŘSD vleklý spor o opravu zvlněného ostravského úseku dálnice D47.

„My se vůči Eurovii chováme standardním způsobem, dali jsme mezi D47 a další stavby čínskou zeď. Proto mě mrzí, když jsem od Eurovie v minulých dnech zaslechl, že má s námi nevyřízené účty a půjde na krev,“ posteskl si Čermák.

Jak už Právo informovalo, modernizace 160 z téměř 200 kilometrů D1 je rozvržena do pěti etap. Potrvá až deset let a vyžádá si až 24 miliard. Stavbaři budou pokládat novou vozovku a na většině míst ji rozšíří v obou směrech o 75 cm. Strhnou a znovu postaví většinu mostů.