"Lidé omezili návštěvy hospod a barů, to se samozřejmě negativně projevuje na spotřebě piva," řekl Novinkám mluvčí pivovarů Staropramen Pavel Barvík.

A nejde jen o méně zákazníků, kteří nyní do barů chodí, či spíše nechodí. Pivovary se obávají i toho, že by některé podniky nemusely prohibici ekonomicky unést.

„Na první pohled se zdá, že spotřebitelé nemají možnost pít tvrdý alkohol, že by mohli pít víc piva nebo vína, ale pivovary z této situace nadšené nejsou,“ řekl Novinkám mluvčí pivovaru Bernard Zdeněk Mikulášek.

Vysvětlil, že zákaz prodeje lihovin ubližuje restauracím; mají nižší tržby a některé nemusí opatření ministerstva zdravotnictví přežít. „A v tu chvíli nám končí odběratel piva,“ dodal.

Podle odhadu společnosti Mag Consulting přicházejí bary a restaurace kvůli prohibici denně o 200 miliónů korun.

Víc piva se stejně neprodává

Na samotném prodeji piva se prohibice zatím neprojevila. „To se zatím poznat nedá. Možná, kdyby to trvalo delší dobu,“ řekl Mikulášek.

Ve stejném duchu se vyjádřila i mluvčí pivovaru Heineken Zuzana Kosáková. „V souvislosti s prohibicí jsme nezaznamenali nárůsty prodeje našich piv,“ řekla.

Typičtí konzumenti tvrdého alkoholu nejsou milovníci piva a vína, spíše dají přednost likérům s nižším obsahem alkoholu než 20 procent.