Hlavní obsah

Kradená auta z Evropy mizí v ČR jako v černé díře

Právo, Naďa Adamičková, Marie Königová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Česko je černou dírou, kterou procházejí a nenávratně mizí automobily ukradené po celé Evropě, především v sousedních zemích. Nejen že nejsme schopni zabránit jejich dovozu, ale naše zákony umožní jejich legalizaci tím, že dostanou nové papíry a prohánějí se po silnicích u nás i po cestách v zemích dále na východ.

Foto: archív, Novinky

Článek

To konstatuje zpráva ministra vnitra Jana Kubiceho, kterou má Právo k dispozici a o které bude dnes jednat vláda. Česko je podle ní vnímáno jako země, kam jsou vozidla odcizená v zahraničí dovážena za účelem legalizace.

„Tento fakt má za následek i koncentraci zahraničních pachatelů organizované trestné činnosti, především ze zemí bývalého Sovětského svazu, Polska, Slovenska a balkánských zemí na našem území. To, že se organizované skupiny pachatelů z Česka zaměřují na krádeže vozidel v okolních zemích EU, negativně ovlivňuje i naše postavení v mezinárodních vztazích,“ varuje zpráva.

Nejvíce se padělá na Ústecku

Do konce letošního června bylo prověřeno 4284 podezřelých spisů, na které upozornily Interpol či policie z okolních států.

V 949 případech lustrace prokázala neregulérní, tedy padělané, změněné či kradené doklady. Nejvíce se padělá na Ústecku a v jižních Čechách.

Největší zájem budí vozy Škoda, BMW, VW a Ford pocházející z Německa. Z Rakouska k nám mizely také peugeoty a nákladní vozy Schwarzmüller.

Přestože podle zprávy je padělání dokladů „v drtivé většině případů odhalitelné za použití základních technických pomůcek, jako je lupa a UV osvětlení“, podvodníci byli při registraci v ČR úspěšní a do konce letošního června zlegalizovali auta zhruba za 350 miliónů korun.

„Již z výsledků dosavadních osmi měsíců kontrolní činnosti lze usuzovat, že počet závadových vozidel registrovaných na základě neregulérních dokladů bude v českém registru silničních vozidel ve skutečnosti mnohem vyšší,“ konstatuje zpráva. Kvalifikovaným odhadem by mohlo jít o více než 15 tisíc vozidel registrovaných od roku 2001.

Nejsou lidi

Z odhalených 949 vozidel se české policii podařilo zajistit pouze 52 aut. Zpráva se proto zabývá i tím, jak je takový stav, kvůli kterému jsme již několik let kritizováni z EU, možný.

A jako první důvod uvádí: snižování stavu policistů. Namísto plánovaného posilování krajských ředitelství o operativce a technické specialisty mj. zaměřené na krádeže aut, klesl počet policistů jen za poslední rok o dva tisíce. A pokud by měl ministr tento počet zhruba zachovat, bude mu příští rok chybět skoro 440 mil. Kč na jejich platy.

„ČR je v čím dál větší míře dožadována zahraničními partnery o spolupráci cestou mezinárodní právní pomoci i o policejní spolupráci v rámci mezinárodních vyšetřovacích týmů. Z důvodů personální situace na problematice autokriminality není možné těmto požadavkům vyhovět v rozsahu a čase,“ upozorňuje ministr ve zprávě pro vládu.

Foto: Petr Kozelka, Právo

Situace v Brně byla v pátek už klidná, počet vydaných lístků byl ale ještě asi o čtvrtinu nižší, než tomu bylo ve stejné dny před zavedením nového registru.

„Dlouhodobě upozorňuji, že pokud se sníží počet policistů ze 47 tisíc na 39 tisíc, tak se to projeví v růstu kriminality, případně v neschopnosti pachatele chytit a získat důkazy pro jeho odsouzení. Někde se to projevit musí, jinak bychom dlouhá léta neplatili tolik policistů,“ podpořil slova ministra i jeho stínový protějšek ze soc. dem. Jeroným Tejc.

Doprava jako žába na prameni

Chyba však není jen na straně vnitra. Jako žába na prameni se chová i ministerstvo dopravy, které podle zprávy neplní dohody vůči Schengenu tím, že registrační místa nedodávají do jeho informačního systému údaje o registrovaných autech v ČR.

Zlepšit to měl nový registr aut, ale ten měl problémy sám se sebou, takže se oddálila i výměna dat v rámci informačního systému EUCARIS.

Nejde jen o vyhledání „nelegálních“ aut, ale také o to, aby vůbec nemohla být v ČR zaevidována, což se nyní děje. Ačkoli vláda rozhodla o zpracování zákona, který tomu má zabránit, již před čtyřmi lety, předložen byl až letos v červnu. Chybí v něm však tzv. testy originality, kdy by se povinně kontroloval původ aut při přihlašování i při následných technických prohlídkách.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám