„Aktuální čistá ztráta ve výši 494 miliónů korun je způsobena zdražením vstupů, oslabením koruny a také zvýšením úrokových nákladů. Do hospodaření se zatím také nepromítly příjmy, se kterými plán počítá až ve druhé polovině roku,“ vysvětlil náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku Michal Nebeský.

V průběžných výsledcích se podle Nebeského odráží i fakt, že firma masivně investuje. „Osobní doprava dala do modernizace a nákupu vozidel v prvním pololetí skoro tři miliardy korun,“ připomněl Nebeský.

Počet cestujících v osobní dopravě je podle Nebeského patrný zejména v příměstské nebo dálkové dopravě. Například na trase Brno – Praha přibylo cestujících v řádu desítek procent.

Na konci roku by měl být zisk

Horší situace je však v nákladní dopravě, která vykázala meziroční pokles celkových přepravních celkových výkonů. V důsledku omezení průmyslové a stavební výroby je menší poptávka po černém a hnědém uhlí, koksu, železné rudě i šrotu. Na druhé straně však roste přeprava automobilů, obilovin a potravinářských výrobků.

Přesto by ČD chtěly ukončit hospodaření v tomto roce minimálně se stejným výsledkem jako loni, tedy v zisku v řádu stovek miliónů korun.