Významná část českých zákazníků podle mluvčí obchodního řetězce Albert Judity Urbánkové preferuje nízkou cenu a levné potraviny s obsahem náhražek nakupuje.

Velký podíl mají náhražky především mezi tavenými sýry a k dostání jsou i napodobeniny tvrdých sýrů, které místo mléka obsahují rostlinné tuky. Často jsou imitace mléčných výrobků dováženy ze zahraničí. Výrobky z rostlinných olejů nesmějí být v obchodech prodávány pod označením sýr či máslo a nemohou být nabízeny mezi klasickými mléčnými výrobky.

Hitem křehčené maso

Hitem mezi náhražkami se v poslední době podle Urbánkové stalo křehčené maso, které je při zpracování napuštěno vodou se solí. Výrobní náklady na kilogram masového produktu jsou díky tomu nižší. Křehčené maso tak zdánlivě vyjde levněji a podle Urbánkové ho kupují hlavně zákazníci, kteří jsou orientováni pouze na cenu. Žádané jsou také levné uzeniny s vysokým obsahem sójové bílkoviny, bramborového škrobu a mouky.

Některé obchodní řetězce před vánočními a velikonočními svátky prodávají figurky, které vypadají jako čokoládové, avšak místo kakaa obsahují levné tuky a barviva.

Pokud například jogurty obsahují škrob kvůli konzistenci a v párcích je místo masa sója, zdravého člověka by to podle člena Fóra zdravé výživy Pavla Suchánka zásadněji poškodit nemělo. Jde spíše o klamání spotřebitele, který očekává kvalitní jogurt a masové párky.