„Na základě informací, které byly zveřejněny v médiích, se náš útvar touto věcí začne zabývat,“ uvedl pro ČTK mluvčí zmíněného policejního úvaru Jaroslav Ibehej.

Baštýř ale veškeré možné spekulace o tom, že pozemky koupil účelově, aby je po té výhodně zpeněžil, odmítá. „Pozemky o výměře 101 672 metrů čtverečních jsem koupil v roce 2010, část v roce 2011 a nyní mám uzavřenou kupní smlouvu na prodej jen těch, které ke stavbě dálnice Ředitelství silnic a dálnic nezbytně potřebuje. Jde o pouhá dvě procenta z uvedené koupené výměry, což je 2059 metrů čtverečních. Rozhodně tedy nejde o spekulaci. Mimo to jsem v okolí koupil i dalších 250 000 metrů čtverečních, které chci stejně jako ty, o nichž se hovoří, využívat k zemědělským účelům a připomínám, že rozhodně neleží v blízkosti budoucí dálnice,“ řekl Právu v pondělí odpoledne Baštýř.

Dodal, že o tom, kudy D3 povede, se měl možnost dozvědět každý, kdo o to projevil zájem, neboť územní plán se schvaloval už před řadou let. „Určitě nekupoval pozemky s cílem na nich vydělat,“ hájí se Baštýř.

Podle Zimoly má prodat pozemky za nákupní cenu

Kauza s nákupem a prodejem pozemků, o níž první informovala MF Dnes, rozděluje i místní v Neplachově a Ševětíně, neboť většina z nich Baštýře léta zná z jeho podnikání. „Je to těžké posuzovat, každý to vidí z jiného pohledu. Ti co prodávali, si myslí, že mohli nyní vydělat víc, on zase tvrdí, že je nepodvedl. Já u toho nebyl. A proč k tomu chcete jméno, to je zbytečné,“ reagoval jeden z místních.

Hejtman Jiří Zimola se pak domnívá, že Baštýř si jako politik zastupující Jihočechy uvědomuje, jak důležitá dostavba D3 je, a přál by si uvěřit tomu, že nákup pozemků v místech, kudy má vést dálnice D3, byl od jihočeského poslance jen taktický krok, jak uspíšit stavbu této komunikace.

„Proto ho vyzývám, aby pozemky prodal za cenu, za kterou je nakoupil. V opačném případě bych si nejen já musel myslet, že své postavení zneužívá a dělá si z ŘSD oslíčka, který se má náležitě otřást. Doufám, že nás všechny přesvědčí, že tomu tak není, a že v rámci svého poslaneckého mandátu se jen snaží dělat vše pro urychlenou realizaci části dálnice,“ řekl Zimola.

Ředitel českobudějovické pobočky ředitelství silnic a dálnic Josef Pešl Právu potvrdil, že o tom, že dálnice povede právě přes část inkriminovaných pozemků, se hovoří už od roku 1968, kdy byl stanoven její přibližný koridor.

„Pokud si vzpomínám, kraj schválil územní plán s trasou dálnice krátce po roku 2000,“ reagoval na dotaz Práva Pešl. Vedoucí oddělení územního plánu krajského úřadu Daniela Řežábková pak upřesnila, že v březnu 2002 přijalo krajské zastupitelstvo vyhlášku, která definuje trasu budoucí dálnice a ta se zatím neměnila.