Z náhodného dotazování časopisu dTest vyplynulo, že jen velmi malé množství klientů mobilních operátorů nahlíží do jejich smluvních podmínek. Žádný z dotazovaných je nepřečetl celé. Pro detailní znalost svých práv si totiž musí přečíst desítky stran textu.

„Při analýze smluvních podmínek jsme přepočítali znaky v dokumentech operátorů. Smutné prvenství si vydobyla společnost T-Mobile, jejíž dokumentace obsahuje přes půl miliónu znaků, O2 má bezmála 300 000 znaků a Vodafone přibližně 134 000 znaků,“ informoval poradce časopisu dTest Miloš Borovička. Podle Borovičky je pro spotřebitele rozhodně žádoucí, aby si vždy četli smluvní dokumentaci, ale zde to lze jen velmi těžko požadovat.

K letošnímu 1. lednu vešla v platnost rozsáhlá novela zákona o elektronických komunikacích, která obsahuje řadu „prospotřebitelských“ ustanovení. Také Český telekomunikační úřad v minulém týdnu vyzval operátory, aby plánované změny zaměřili na zlepšení obchodních podmínek.

„Vyzýváme proto operátory, aby skutečně zlepšili situaci svých klientů, k čemuž snadná orientace ve smlouvě i dalších dokumentech nepochybně patří,“ dodal Borovička.