Zajímavý objev učinila sedmadvacetiletá Američanka pracující ve městě Kchun-mingu v jižní části Číny. Když se totiž po nějaké době vrátila zpět, zaregistrovala, že kromě kaváren Starbucks a obchodů H&M se zde nově objevily i tři obchody Apple.

Podlaha z šedé břidlice, ocelové točité schodiště a zaměstnanci ve značkových modrých tričkách se jmenovkami na krku. Na první pohled klasický obchod Apple. „Něco tady ale nebylo v pořádku, například schodiště bylo dost nekvalitní. A navíc firma Apple nikdy neoznačuje své obchody nápisem ,Apple Store‘, ale jen symbolickým obrázkem ovoce,“ uvedla Američanka.

To se jí potvrdilo, když si zjistila, že firma Apple má v Číně své firemní obchody jen čtyři, a to dva v Pekingu a dva v Šanghaji. Paradoxní je, že i zaměstnanci se zdáli být přesvědčeni, že pracují pro Apple.

Falešných obchodů přibývá

"V Kchun-mingu je takovýchto falešných obchodů čím dál víc. Ačkoli mnohé z nich prodávají skutečné produkty firmy Apple, některé z těchto produktů nebyly dovezeny legálně. A také cena je vyšší," uvedl pro agenturu AP manažer autorizovaného prodejce výrobků firmy Apple jménem Čang.

Vyrůstající falešné obchody svědčí o pomalém pokroku čínské vlády v boji s pirátským zbožím, které komplikuje vztahy Číny s jejími obchodními partnery. Čínský ministr obchodu Čchen Te-ming nicméně letos slíbil americkým činitelům, že probíhající série razií proti pirátským produktům přinese trvalé výsledky, jak připomněla ČTK.