Ministr průmysl a obchodu Martin Kocourek se na tom dohodl se šéfem diplomacie Karlem Schwarzenbergem, s tím že do konce roku zformulují základní principy, na nichž bude postaven nový model podpory exportu v zahraničí obchodní diplomacii.

„Jádrem obchodní reprezentace ČR v zahraničí jsou obchodně ekonomické úseky zastupitelských úřadů. Jejich pracovníky metodicky odborně vede ministerstvo průmyslu a obchodu, jejich nadřízenými jsou ale vedoucí misí. Praxe ukázala, že takový systém není efektivní a je potřeba ho změnit,“ uvedl Kocourek.

Změny by měly být zařazeny už do Exportní strategie České republiky pro období 2011– 20165, kterou by měla vláda schválit ještě v závěru letošního roku.

Do sítě, která hájí naše firmy v cizině, kromě obchodních radů velvyslanectví, patří především agentura CzechTrade, která poskytuje konkrétní služby vývozcům, jako je například monitoring odbytových příležitostí ve více než třech desítkách zemí. Podporu poskytuje i CzechInvest, jenž hlavně láká na různé výhody zahraniční investory do Česka, zároveň však na tři měsíce zdarma vozí do USA vybrané technologické firmy, abych si jich tam všimli lovci projektů, tedy rizikoví kapitalisté.