Zájem o nakupování na internetu vzrůstá na přelomu září a října. Lidé začínají hledat inspiraci a první tipy na vánoční dárky, často zkoušejí hledání prostřednictvím internetových dárkových průvodců. „Rostoucí zájem se bude nyní rapidně zvyšovat až do třetího prosincového týdne,“ říká Tomáš Hodboď z internetového srovnávače Heureka.cz. „Podle našich výzkumů nakupuje až 65 procent uživatelů internetu dárky v listopadu nebo v prosinci,“ doplnil.

Češi k Vánocům nejčastěji pořizují elektroniku a drobné domácí spotřebiče. „Hitem“ loňských Vánoc byly LCD televizory a fotorámečky, robotické vysavače, sjezdové lyže, holicí strojky nebo například herní konzole. „Mezi dárky většinou převažuje drobnější zboží v cenové relaci do 2000 korun,“ říká Hodboď. Pro letošní Vánoce by měly "frčet" sodovkovače Soda Stream, stabilní zájem je o robotické vysavače, wellness pobyty nebo adrenalinové zážitky. Zaujmout by mohly i figurky igráčků, které se vrátily na český trh.

Nakupování s cílem ušetřit

Na nákupní galerii Aukro.cz probíhá vánoční nakupování přibližně od září do poloviny prosince. „Loni se nejlépe prodávalo dámské oblečení, parfémy, šperky, hračky, drobná elektronika a sportovní vybavení v ceně kolem 600 korun,“ říká Lenka Hanušová, tisková mluvčí nákupní galerie Aukro.cz.

Podle odhadů srovnávače cen Heureka.cz dosáhly loňské vánoční tržby internetových obchodů přibližně 8,2 miliardy korun. Odhad pro letošní Vánoce se pohybuje v rozmezí 9 až 10 miliard korun. „Hlavním důvodem je zejména to, že na internetu lidé nakupují stále více produktů s cílem ušetřit. Češi jsou ochotní vybrat dárek již v srpnu nebo v září a pak na internetu sledovat jeho cenu a vyčkávat na nejpříhodnější okamžik koupě,“ shrnuje Hodboď s tím, že do ecommerce trhu letos poprvé zasáhl také nový trend hromadného nakupování.